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Health Impact Assessment on Digital-based, Non-contact Healthcare Service

Title
Health Impact Assessment on Digital-based, Non-contact Healthcare Service
Alternative Author(s)

Choi, EunjinKim, Soo Kyoung ; Hyun, Yoorim ; Yoon, Nanhe ; Kim, Young-Bok ; Lee, Chung Gun ; Kwak, Woosung

Keyword
Mobile health service ; Digital health ; Health behavior change
Publication Year
2022
Publisher
Korea Institute for Health and Social Affairs
Abstract
The purpose of this study was to investigate personal factors associated with digital-based, non-contact healthcare services. This study’s methods included umbrella reviews of literature, big data analysis, on-line surveys of users aged 19-69 and focus group interviews with providers. We investigated the gray-zone literature related to effective provision of digital-based, non- contact healthcare services in the United State, the United Kingdom, and South Korea. The Korean Ministry of Health and Welfare launched a certifying system in 2022 for non-medical healthcare services. and accredited 12 institutions. It included non-medical health care with digital and mobile services provided by non-medical institutions. Our on-line survey revealed not much difference of effectiveness in the patterns of non-contact services. In antismoking and weight control services, mixture of automated program and mobile service were more likely effective than other mixture of delivery mode.
Healthcare service should be provided with caution for reliability of the system, protection of vulnerable groups, and technology capabilities.
Table Of Contents
Abstract 1
요 약 3

제1장 서론 27
제1절 연구의 배경 및 목적 29
제2절 연구의 내용 및 방법 30

제2장 비대면 건강관리 프로그램 효과성의 근거 고찰 37
제1절 엄브렐러 리뷰 개요 및 방법 39
제2절 엄브렐러 리뷰 결과 43
제3절 코크란 리뷰 71
제4절 미국 CPSTF의 권고 80
제5절 영국 NICE의 서비스 권고와 기준 83

제3장 비대면 건강관리서비스 정책 현황 87
제1절 비대면 건강관리서비스 관련 법․제도적 환경 89
제2절 비의료 건강관리서비스 제도 94
제3절 국외 정책동향 119
제4절 국내 디지털 정책 125

제4장 건강관리서비스 수요 분석 143
제1절 수요 분석 배경 145
제2절 수요 분석 방법 146
제3절 건강보험 맞춤형 DB 분석 결과 153
제4절 국민건강영양조사 분석 결과 167

제5장 비대면 건강관리서비스 이용자 조사 결과 177
제1절 온라인 조사 개요 및 대상자 특성 179
제2절 비대면 건강관리서비스 이용 경험 193
제3절 서비스 효과성 인식과 디지털헬스리터러시의 관련성 228
제4절 비대면 건강관리서비스 이용자 FGI 결과 234

제6장 비대면 건강관리서비스의 운영방안 261
제1절 서비스 제공자 질적 면담 결과 263
제2절 비대면 개입방식에서 고려할 사항 270
제3절 건강관리 수요자 특성별 중재 272
제4절 수요자의 리얼월드 모니터링 274
제5절 코디네이터 인력의 역할 276
제6절 제도적 환경 조성방안 277

제7장 결론 및 정책제언 287
제1절 결론 289
제2절 정책제언 290

참고문헌 293
[부록] 조사표 309
Local ID
Research Monographs 2022-32
ISBN
9788968278969
DOI
10.23060/kihasa.a.2022.32
KIHASA Research
Subject Classification
Health care > Health care service
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