DC Field | Value |
---|---|
dc.contributor.author | 임밝네 |
dc.date.accessioned | 2025-03-26T23:52:11Z |
dc.date.available | 2025-03-26T23:52:11Z |
dc.date.issued | 2025-03-31 |
dc.identifier.issn | 2586-0844 |
dc.identifier.uri | https://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/47172 |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.23063/2025.03.6 |
dc.description.abstract | 프랑스에서는 만 3세부터 유아학교 의무교육이 시작되며, 유아학교와 초등학교는 초등교육 단계에 포함되어 대체로 유사한 일과로 운영된다. 정규수업은 일반적으로 오전 8시 30분부터 오후 4시 30분까지 진행되며, 이후 방과 후 프로그램을 통해 많은 아동이 부모의 퇴근 시간에 맞춰 오후 6시∼6시 30분쯤에 하교한다. 이로 인해 프랑스의 아동들은 3세 유아부터 초등학생에 이르기까지 하루 평균 9시간 이상을 교육기관에서 보내는 것이 일반적이다. 이 글은 프랑스 아동의 장시간 학교생활이 구조화된 이유를 역사・사회적 및 정책적 요인을 통해 분석함으로써 한국의 아동 교육 및 돌봄 정책에 주는 시사점을 제시한다. |
dc.description.abstract | French children begin their compulsory education when they start preschool at the age of three. Preschools and elementary schools make up primary education in France. These schools generally deliver a regular, curriculum-based education from eight in the morning till four-thirty in the afternoon. They also offer after-school programs, allowing children to stay until dismissal at six or six-thirty, the usual time when parents arrive from work to pick them up. On average, most children in the French primary education system spend over 9 hours daily at school. This article examines, through historical, social, and policy factors, how long school hours have become a structured norm in France and explores implications for Korea’s policies on child education and child care. |
dc.format | application/pdf |
dc.format.extent | 14 |
dc.language | kor |
dc.publisher | 한국보건사회연구원 |
dc.publisher | Korea Institute for Health and Social Affairs |
dc.rights | KOGL BY-NC-ND |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/ |
dc.rights.uri | https://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do |
dc.title | 프랑스 초등교육 제도와 방과 후 돌봄 체계 |
dc.title.alternative | French Primary Education System and After-School Care |
dc.type | Article |
dc.type.local | Article(Series) |
dc.subject.keyword | 아동돌봄정책 |
dc.subject.keyword | 일가정양립정책 |
dc.subject.keyword | Childcare Policy |
dc.subject.keyword | Work-Family Balance Policies |
dc.description.eprintVersion | published |
dc.contributor.alternativeName | Im, Bakne |
dc.identifier.doi | 10.23063/2025.03.6 |
dc.citation.title | 국제사회보장리뷰 |
dc.citation.title | Global Social Security Review |
dc.citation.volume | 2025 |
dc.citation.volume | 32 |
dc.citation.number | 봄 |
dc.citation.date | 2025-03-31 |
dc.citation.startPage | 90 |
dc.citation.endPage | 103 |
dc.identifier.bibliographicCitation | 국제사회보장리뷰 2025년 봄 32호, pp.90-103 |
dc.identifier.bibliographicCitation | Global Social Security Review 2025 No.봄 32, pp.90-103 |
dc.date.dateaccepted | 2025-03-26T23:52:11Z |
dc.date.datesubmitted | 2025-03-26T23:52:11Z |
dc.subject.kihasa | 저출산대응 |
dc.description.section | 이슈분석 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.