DC Field | Value |
---|---|
dc.contributor.author | 고든솔 |
dc.date.accessioned | 2024-10-21T00:09:59Z |
dc.date.available | 2024-10-21T00:09:59Z |
dc.date.issued | 2024-10-01 |
dc.identifier.issn | 1226-3648 |
dc.identifier.uri | https://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/46046 |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.23062/2024.10.4 |
dc.description.abstract | 2024년 4월 정부는 제2차 호스피스·연명의료 종합계획(2024~2028)을 발표하였다. 연명의료결정법이 시행된 지 7년이 지난 시점에서 법 제정으로 인한 ‘제도 도입기’와 1차 종합계획을 통한 ‘제도 정착기’를 넘어 ‘제도 성숙기’에 필요한 비전과 추진 과제를 제시하였다. 이 글에서는 제1차 종합계획을 중심으로 그간 연명의료결정제도의 주요 성과와 한계를 검토하고, 발표된 제2차 종합계획의 주요 내용을 소개하였다. 더불어 성공적인 추진을 위한 정책과제로 양적 성장을 넘어 질적 성장을 추구하는 정책목표의 변화, 기관 단위 개별적 운영에서 벗어나 지역 또는 권역 단위 협력적 운영체계로의 변화, 생애 말기 보장을 위한 다분야 연계의 강화를 강조하였다. |
dc.description.abstract | In April this year, the government put forth the 2nd five-year Masterplan for Hospice and Life-Sustaining Treatment. Seven years after the Life-Sustaining Treatment Decision Act was implemented, the new Masterplan outlines visions and tasks for advancing the Life-Sustaining Treatment Decision Scheme (LSTDS) beyond its earlier phases—its launch pursuant to the enactment of the law and the subsequent buildup through the 1st Masterplan—toward a mature system. This article reviews the main advancements achieved and limitations remaining around the LSTDS under the 1st Masterplan, and sheds light on key features of the 2nd Masterplan. In addition, this article offers several policy suggestions. First, the scheme should pursue qualitative enhancement, going beyond quantitative growth. Second, organizations working under the scheme each currently operate largely singly, and this approach should shift to one where they collaborate more effectively within their localities or regions. Third, to ensure that individuals can conclude their lives with dignity, the LSTDS should be linked to various other social services. |
dc.format | application/pdf |
dc.format.extent | 13 |
dc.language | kor |
dc.publisher | 한국보건사회연구원 |
dc.publisher | Korea Institute for Health and Social Affairs |
dc.rights | KOGL BY-NC-ND |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/ |
dc.rights.uri | https://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do |
dc.title | 제2차 호스피스·연명의료 종합계획 (2024~2028)의 주요 내용 및 과제: 연명의료를 중심으로 |
dc.title.alternative | The 2nd Five-Year Masterplan for Life-Sustaining Treatment: Key Features and Tasks |
dc.type | Article |
dc.type.local | Article(Series) |
dc.subject.keyword | 연명의료결정제도 |
dc.subject.keyword | 생애말기보장 |
dc.subject.keyword | Life-Sustaining Treatment Decision Scheme |
dc.subject.keyword | Dignified End-of-Life Stage |
dc.description.eprintVersion | published |
dc.contributor.alternativeName | Go, Dun-Sol |
dc.identifier.doi | 10.23062/2024.10.4 |
dc.citation.title | 보건복지포럼 |
dc.citation.title | Health and Welfare Policy Forum |
dc.citation.volume | 2024 |
dc.citation.volume | 336 |
dc.citation.number | 10 |
dc.citation.date | 2024-10-01 |
dc.citation.startPage | 32 |
dc.citation.endPage | 44 |
dc.identifier.bibliographicCitation | 보건복지포럼 2024년 10월 통권 제336호, pp.32-44 |
dc.identifier.bibliographicCitation | Health and Welfare Policy Forum 2024.10 No.336, pp.32-44 |
dc.date.dateaccepted | 2024-10-21T00:09:59Z |
dc.date.datesubmitted | 2024-10-21T00:09:59Z |
dc.description.subject | 연명의료결정제도 현황 및 과제 |
dc.description.subject | Korea’s Life-Sustaining Treatment Decision Scheme: Current State and Implications for Policy |
dc.subject.kihasa | 보건의료 서비스 |
dc.subject.kihasa | 보건의료 안전망 |
dc.description.section | 이달의 초점 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.