Current State of Service Quality Management at Long-Term Care Providers and Policy Options for Improvement
DC Field | Value |
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dc.contributor.author | 김세진 |
dc.date.accessioned | 2024-02-22T00:29:38Z |
dc.date.available | 2024-02-22T00:29:38Z |
dc.date.issued | 2024-02-01 |
dc.identifier.issn | 1226-3648 |
dc.identifier.uri | https://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/44670 |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.23062/2024.02.4 |
dc.description.abstract | 이 글은 2022년 장기요양실태조사의 기관 영역 결과를 바탕으로 한 장기요양기관의 서비스 질 관리 현황 검토와 장기요양기관의 서비스 질 향상을 위한 제도적 차원에서의 개선 방안 제시를 목적으로 한다. 장기요양기관들은 서비스 질 향상을 위해 국가최소기준 이상으로 인력을 추가로 채용하고, 비공식 인력을 활용하는 등의 노력을 하고 있었다. 다만 방문형 급여 제공 기관의 수시 또는 야간방문 서비스 운영과 고난도 돌봄 대상자 추가 인력 투입과 같은 인력 활용을 통한 서비스 질 향상 노력은 상대적으로 낮은 수준이었다. 주야간보호, 단기보호, 노인요양 시설은 이용자의 자율성 보장, 전문적 돌봄서비스 제공, 권리 보장을 위해 많은 노력을 기울이고 있으나, 식사 서비스 관련 선택권 보장, 소규모 단위 돌봄(치매전담실 포함), 새로운 기술의 적용(디지털 재활 기기 활용, 노인 실종방지시스템 마련)에 대한 노력은 상대적으로 낮은 수준이었다. 이러한 내용을 바탕으로 이 글에서는 장기요양기관의 서비스 질 향상을 위한 정책적 개선 방안을 제안하였다. |
dc.description.abstract | In this article, I explore how long-term care providers manage service quality, drawing on the 2022 Long-Term Care Survey, and propose policy options to enhance the long-term care offered by these organizations. This study found that long-term care provider organizations often employ an additional workforce of informal employees, beyond the minimum required by national regulations, in an effort to deliver quality services. However, quality management efforts, such as employing an additional workforce, were found to be relatively insufficient in providing visiting care—such as occasional day or nighttime services—or highly demanding care. Facilities offering day and nighttime care, short-term care, and long-term care demonstrate considerable effort in safeguarding users’ autonomy and rights and delivering professional care. However, they were found to be less committed to safeguarding users’ right to choices regarding meal service, enhancing services in small-group care settings (including dementia care), and adopting new technologies such as digital rehabilitation devices and location trackers for seniors. Based on these findings, I suggest policy options for enhancing the quality of services provided at long-term care organizations. |
dc.format | text/plain |
dc.format | text/html; charset=utf-8 |
dc.format | application/rdf+xml; charset=utf-8 |
dc.format.extent | 18 |
dc.language | kor |
dc.publisher | 한국보건사회연구원 |
dc.publisher | Korea Institute for Health and Social Affairs |
dc.rights | KOGL BY-NC-ND |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/ |
dc.rights.uri | https://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do |
dc.title | 장기요양기관의 서비스 질 관리 현황과 과제 |
dc.title.alternative | Current State of Service Quality Management at Long-Term Care Providers and Policy Options for Improvement |
dc.type | Article |
dc.type.local | Article(Series) |
dc.subject.keyword | 장기요양기관 |
dc.subject.keyword | 서비스 질 |
dc.subject.keyword | Long Term Care Facility |
dc.subject.keyword | Service Quality |
dc.description.eprintVersion | published |
dc.contributor.alternativeName | Kim, Sejin |
dc.identifier.doi | 10.23062/2024.02.4 |
dc.citation.title | 보건복지포럼 |
dc.citation.title | Health and Welfare Policy Forum |
dc.citation.volume | 2024 |
dc.citation.volume | 328 |
dc.citation.number | 2 |
dc.citation.date | 2024-02-01 |
dc.citation.startPage | 36 |
dc.citation.endPage | 53 |
dc.identifier.bibliographicCitation | 보건복지포럼 2024년 2월 통권 제328호, pp.36-53 |
dc.identifier.bibliographicCitation | Health and Welfare Policy Forum 2024.2 No.328, pp.36-53 |
dc.date.dateaccepted | 2024-02-22T00:29:38Z |
dc.date.datesubmitted | 2024-02-22T00:29:38Z |
dc.description.subject | 2022년 장기요양실태조사를 통해 본 장기요양의 현 주소와 시사점 |
dc.description.subject | Current State and Implications of Long-Term Care as Seen Through the 2022 Long-Term Care Survey |
dc.subject.kihasa | 노인복지 |
dc.subject.kihasa | 고령화대응 |
dc.description.section | 이달의 초점 |
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