A Study of Ways of Instituting Humanitarian Exemptions to Sanctions on North Korea in the Field of Health and Welfare
DC Field | Value |
---|---|
dc.contributor.author | 조성은 |
dc.contributor.author | 고경표 |
dc.contributor.author | 도경옥 |
dc.contributor.author | 엄주현 |
dc.contributor.author | 조영주 |
dc.coverage.temporal | 2021-01-01 - 2021-12-31 |
dc.date.accessioned | 2022-03-03T09:03:34Z |
dc.date.available | 2022-03-03T09:03:34Z |
dc.date.issued | 2021 |
dc.identifier.isbn | 978-89-6827-817-4 |
dc.identifier.uri | https://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/39578 |
dc.description.abstract | 지속적인 남북 교류협력을 위해서는 대북제재가 완화되거나 해제되지 않는 한 유엔 1718 위원회의 면제승인을 활용하여야 한다. 본 연구는 남한의 면제 승인 사례 분석을 통해 보건·복지 분야의 대북 교류·협력 전략을 도출하고, 추후 활용할 수 있는 인도주의적 면제의 사례를 제시하고자 하였다. 분석 결과 북한의 인도적 상황 개선과 남북관계 재개를 위해서는 보건·의료·복지 분야의 교류협력을 추진하는 것이 중요하다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 다음과 같이 대북제재 상황에서 보건복지 분야의 남북교류협력 추진 방향, 추진 과제, 추진전략을 제시하였다. 우선 북한의 인도적 상황을 개선하기 위해 무엇보다 취약계층을 우선 지원하고, 인도적 지원과 개발협력을 병행하며, SDGs와 연계할 필요가 있다. 그리고 이러한 틀 속에서 추진되는 사업을 통해 대북제재 면제 승인의 면을 넓히도록 해야 한다. 구체적으로 보건의료 분야의 인도적 지원 사업, 보건·복지 향상을 위한 사회기반시설 구축 및 개선 사업, 보건·의료·복지 분야 인력 교류와 지식공유를 추진할 필요가 있다. 이를 위해 대북제제 면제를 활용한 남북교류협력을 추진할 수 있도록 법·제도적 기반을 조성하고, 민간의 지원사업을 활성화하고 국제사회를 통한 간접 지원을 활용하며, 대북 사업 주체를 다각화하고 국내외적 협력체계를 강화해야 한다. 이러한 과정은 대북제재 상황에서 남북교류·협력사업을 추진하여 궁극적으로는 한반도 평화정착과 번영으로 가는 길이기도 하다. |
dc.description.abstract | Efforts to revitalize exchanges and cooperation with North Korea must be continued despite the strained inter-Korean relations. Under the UN sanctions against North Korea, it is difficult for sure to continue the development cooperation project which has been promoted by two Koreas(South and North) in terms of exchanges and cooperation. And in order to continue the exchanges and cooperation between two Koreas, the UN 1718 Commission's approval of exemption must be obtained unless sanctions against North Korea are eased or lifted. By analysing the exemption approval cases, it was attempted to derive effective exchange and cooperation strategies with North Korea in the health and welfare field, and to present examples of humanitarian exemptions that can be obtained in future. As a result, we could confirm that, first, exemption approval could be available for the materials of the development cooperation project depending on what kind of causal relationship is presented; that, second, prior discussions or specific agreements with North Korea are not required in the process of exemption approval from the UN 1718 Committee; that, thirdly, the UN 1718 Committee is trying to sufficiently resolve the inconveniences and to meet the requests of international organizations, international NGOs, and South Korean NGOs applying for the exemption approvals; and lastly that the South Korean government has been actively involved in obtaining the exemption approvals. In 2020, all passageways to North Korea were blocked due to COVID-19, and the aid projects for North Korea could not proceed normally even with the hard-won exemptions. In addition, the situation has been still going on now in 2021 without any discussions with North Korean officials on the materials already approved. However, after two years of trying to cross the UN barrier, which was unthinkable in 2018, the private organizations have been convinced that the UN exemption approval process is not that difficult. Moreover, they have secured the know-how to enhance the probability of approval. Now, the only task left is that more institutions should utilize it actively to prepare for the revitalization of inter-Korean exchanges and cooperation in the future. Our suggestions would be that, first of all, in order to improve the humanitarian situation in North Korea, it is necessary to support the vulnerable groups by priority with humanitarian aid and development cooperation at the same time, and then to link it with the SDGs. And through the projects promoted within this framework, the scope of approval should be broadened for exemptions from sanctions against North Korea. Specifically, it is necessary to promote humanitarian aid projects in the health and medical field, the social infrastructure construction and improvement of health and welfare, and exchanges of human resources and knowledge in the health, medical and welfare fields. To this end, the legal and institutional foundations should be set up to promote inter-Korean exchanges and cooperation by using the exemptions from sanctions against North Korea; also, private support projects should be activated; indirect support through the international community are to be utilized; the main body of the projects for North Korea should be diversified; and the domestic and international cooperation system must be strengthened. |
dc.description.tableOfContents | Abstract 1 요약 5 제1장 서론 13 제1절 연구의 배경 및 목적 15 제2절 연구의 내용과 방법 19 제2장 대북제재와 인도주의적 면제 21 제1절 유엔 제재에서 인도주의적 면제 제도의 도입 배경 23 제2절 대북제재 현황 34 제3절 1718 제재 체제의 인도주의적 면제 메커니즘 38 제4절 1718 제재위원회 전문가패널 보고서 분석 47 제3장 민간단체 승인 활용사례와 유엔 면제 승인 대응전략 59 제1절 민간단체들의 유엔 면제 승인 활용의 배경 61 제2절 유엔의 제재 면제 승인의 시작 65 제3절 민간단체들의 유엔 제재 면제 승인에 대한 대응 70 제4절 남한 민간단체의 경험 분석 75 제5절 유엔면제승인 이후의 남은 문제 85 제4장 대북제재 면제를 활용한 남북교류협력 방안 91 제1절 대북제재 국면에서의 보건복지 분야 남북교류협력 추진 방향 94 제2절 대북제재 면제를 활용한 보건복지 남북교류협력 추진 과제 105 제3절 대북제재 면제를 활용한 남북교류협력 활성화 기반 조성의 과제 113 제5장 결론 129 제1절 연구의 주요결과 131 제2절 정책적 시사점 136 참고문헌 141 부록 153 [부록 1] 2021년 6월, 유효한 인도주의 면제사업 153 [부록 2] 1718 위원회 홈페이지에 게시된 면제승인 물자 내역 155 [부록 3] 주요 유엔면제승인 관련 언론보도 현황 159 [부록 4] 유엔면제 요청 신청서 양식 160 [부록 5] 유엔면제승인 서신 162 [부록 6] 제20대~제21대 국회의 관련 법률 발의안 164 |
dc.format | text/plain |
dc.format | application/octet-stream |
dc.format | application/octet-stream |
dc.format.extent | 197 |
dc.language | kor |
dc.publisher | 한국보건사회연구원 |
dc.publisher | Korea Institute for Health and Social Affairs |
dc.rights | KOGL BY-NC-ND |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/ |
dc.rights.uri | http://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do |
dc.title | 대북제재 국면에서 보건복지 분야의 인도주의적 면제 활용 방안 연구 |
dc.title.alternative | A Study of Ways of Instituting Humanitarian Exemptions to Sanctions on North Korea in the Field of Health and Welfare |
dc.type | Book |
dc.type.local | Report |
dc.subject.keyword | 대북제재 |
dc.subject.keyword | 대북제재 면제 |
dc.subject.keyword | 남북 교류·협력 |
dc.subject.keyword | humanitarian exemption |
dc.subject.keyword | North Korea sanctions |
dc.subject.keyword | Inter-Korean cooperation |
dc.contributor.alternativeName | Cho, Sungeun |
dc.contributor.alternativeName | Ko, Kyung-pyo |
dc.contributor.alternativeName | Do, Kyung-ok |
dc.contributor.alternativeName | Um, Ju-Hyun |
dc.contributor.alternativeName | Cho, Young-Ju |
dc.type.other | 연구보고서 |
dc.identifier.doi | 10.23060/kihasa.a.2021.20 |
dc.identifier.localId | 연구보고서 2021-20 |
dc.identifier.localId | Research Monographs 2021-20 |
dc.citation.date | 2021 |
dc.date.dateaccepted | 2022-03-03T09:03:34Z |
dc.date.datesubmitted | 2022-03-03T09:03:34Z |
dc.type.research | 정책연구 |
dc.type.nkis | 기본연구보고서 |
dc.subject.nkisMain | K |
dc.subject.nkisMiddle | K3 |
dc.description.sponsorshipAwardNumber | P202100020_1_1 |
dc.subject.research | 미래전략연구 |
dc.type.project | 기본연구과제 |
dc.description.sponsorshipAwardTitle | [기본21-020-00]대북제재 국면에서 보건복지 분야의 인도주의적 면제 활용 방안 연구 |
dc.subject.kihasa | 국제사회보장 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.