한국과 유럽 8개국의 가구 교육비 지출 부담

제목
한국과 유럽 8개국의 가구 교육비 지출 부담
A Study on the education expenditure burden of households in Korea and eight European countries
저자

여유진(Yeo, Eugene)

저자(타언어)
Yeo, Eugene
발행연도
2022-07-01
발행기관
한국보건사회연구원
Series
보건복지포럼 2022년 7월 통권 제309호, pp.31-42
초록
한국과 유럽 8개국의 가구 교육비 지출 부담과 경제적 수준에 따른 가구 간 교육비 지출 격차를 비교 분석한 결과, 한국은 양 측면 모두에서 비교 대상국들에 비해 현저히 높은 수준을 보였다. 즉, 한국의 총소비지출에서 교육비 지출이 차지하는 비율은 전체 가구 11.1%, 4인 가구 16.2%로, 1% 내외인 노르딕과 유럽 대륙 국가들은 물론이고 2~8.5% 수준인 남유럽과 영미 국가들에 비해서도 크게 높았다. 교육비 지출이 총소비지출 불평등도에 미치는 상대적 기여도 역시 한국은 전체 가구 17.1%, 4인 가구 19.2%로 비교 대상국들 중 가장 높게 나타났다. 이러한 높은 가구 교육비 부담과 교육 투자 격차는 국가 차원의 비효율성과 비형평성, 생애주기 간 소득 불균형과 노후 빈곤, 낮은 아동 행복도와 저출산 등의 문제와도 무관치 않으며, 근본적으로는 복지국가의 연대 가치를 침식하는 만큼 공적 교육 투자에서의 적극적 조치 강화와 노동시장에서의 양극화 완화 정책 등을 통해 대응해 나가야 할 것이다.

Our comparative analysis showed that both the household education expenditure burden and the education expenditure gap between households of different economic levels were significantly larger in Korea than in the comparable countries. Education expenditure as a share of total consumption expenditure was 11.1% for all households and 16.2% for four-person households in Korea, significantly higher than for households in Southern European and British countries (2~8.5%) as well as in Nordic and European continental countries (around 1%). Our Gini decomposition analysis found that the relative contribution of education expenditure to total consumption expenditure inequality was higher in Korea (17.1% for all households and 19.2% for four-person households) than in the other countries. This high education cost burden and differences in education investment by household economic status result in inefficiency at the state and individual levels, a high rate of elderly poverty, low child happiness and low birth rate, and fundamentally erode the welfare state’s solidarity value.
URI
https://doi.org/10.23062/2022.07.4
ISSN
1226-3648
DOI
10.23062/2022.07.4
KIHASA 주제 분류
사회보장 일반 > 사회보장 통계
소득보장 > 소득보장 일반
Files in This Item:
Loading...

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse