사회복지 담당인력의 테크노스트레스에 관한 연구

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dc.contributor.author함영진
dc.contributor.author김태은
dc.contributor.author이기호
dc.contributor.author김경준
dc.contributor.author김수영
dc.contributor.author이영글
dc.coverage.temporal2021-01-01 - 2021-12-31
dc.date.accessioned2022-04-19T01:58:07Z
dc.date.available2022-04-19T01:58:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-89-6827-840-2
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/40011
dc.description.abstract이 연구는 사회복지분야에서 정보시스템을 활용하고 있는 사회복지 담당인력의 테크노스트레스 관련 경험과 사례 그리고 인식을 종합적으로 살펴보는 데 목적이 있다. 이를 규명하기 위해 사회복지담당공무원과 복지시설 종사자를 대상으로 테크노스트레스 경험을 분석하고, 사회복지 영역에서 강조하고 있는 사각지대 발굴업무를 수행하고 있는 사회복지담당 공무원의 테크노스트레스 경험을 종합적으로 살펴보았다. 사회복지 담당인력을 대상으로 테크노스트레스에 대해 어떻게 인식하고 있는지를 조사하였고, 인식조사 결과를 바탕으로 경로분석을 수행하여 테크노스트레스가 어떠한 요인에 의해 발현되고 가중되고 있는지를 살펴보았다. 이를 통해 사회복지 담당인력의 테크노스트레스를 완화하고 새롭게 도입되는 정보시스템에 대한 거부감을 줄이는 한편 적응력을 높이기 위한 정책적 시사점을 제공하고자 하였다.
dc.description.abstractSocial welfare officials have to use the information systems for the welfare benefits administrative tasks. The government promoted the systems for more efficient administrative works. By the information systems, social welfare officials are able to discover the welfare recipients in the blind spots. Purpose of the information systems is to increase the efficiency and productivity of the welfare administrative process. However, some points out that the workload of social welfare officials has increased due to the information systems. They are experiencing psychological difficulties due to the indispensable use of unstable information systems. This psychological difficulty is called technostress. The purpose of this study is to comprehensively examine the experiences, cases, and perceptions of the technostress-related personnel in charge of social welfare who use the information systems in the field. To clarify this, technostress experiences were analyzed of the public officials in charge of social welfare and of the workers in the welfare facilities. In addition, the perception of technostress among the social welfare personnel was investigated. Firstly, this study found out that the personnel in charge of social welfare are also suffering from overload. Using the information systems makes the work busier and the officials feel oppressed in the process of work. Secondly, it was found that complicated information systems make the social welfare officials experiencing technostress due to various systems for similar tasks. In spite of the advanced systems, the social welfare officials are experiencing technical overload stress because they have to do the computer work and the handwritten tasks at the same time. Thirdly, although the information systems have been developed, the officials are complaining of inconvenience in using the systems, and they have low trust in the information systems because of technological uncertainty. Fourthly, the social welfare officials are dissatisfied with their roles and feeling skeptical about their jobs because they must be more focusing on computer work rather than welfare counseling. Lastly, the social welfare officials have become more depending on the information systems, with less reliability in the welfare recipients. Information systems are becoming the ends rather than a means for the welfare delivery processing. Welfare officials were observed to suffer from the side effects of technocracy. This study is significant in analyzing the technostress of the social welfare officials from various angles. In addition, the technostress experiences of the social welfare personnel were categorized and analyzed. In order to alleviate the technostress of the social welfare officials, it is necessary to design a system based on the user engagement.
dc.description.tableOfContentsAbstract 1 요 약 3 제1장 서론 9 제1절 연구의 배경 및 목적 11 제2절 연구 방법 및 구성 14 제2장 선행연구 검토 21 제1절 선행연구 검토 23 제2절 기존 연구와의 차별성 31 제3장 사회복지 담당인력의 테크노스트레스 경험분석 35 제1절 들어가며 37 제2절 연구 방법 38 제3절 사회복지 담당인력의 테크노스트레스 경험: 발생요인을 중심으로 42 제4절 사회복지 담당인력의 역할갈등 및 의존경험 58 제5절 시사점 69 제4장 복지 사각지대 발굴시스템 활용에 따른 테크노스트레스 사례분석 75 제1절 들어가며 77 제2절 연구 방법 81 제3절 분석 결과 85 제4절 시사점 100 제5장 사회복지 담당인력의 테크노스트레스 인식조사 105 제1절 들어가며 107 제2절 조사설계 및 표본 특성 108 제3절 테크노스트레스 인식조사 결과 115 제4절 시사점 157 제6장 테크노스트레스 유발요인 및 경로분석 161 제1절 들어가며 163 제2절 연구모형 설계 164 제3절 연구분석 결과 166 제4절 시사점 173 제7장 결론 175 제1절 연구의 결론 177 제2절 정책 제언 189 제3절 연구의 한계 203 참고문헌 205 부 록 215 [부록 1] 설문지 215
dc.formatimage/jpeg
dc.formatapplication/pdf
dc.format.extent237
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.rightsKOGL BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.rights.urihttp://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do
dc.title사회복지 담당인력의 테크노스트레스에 관한 연구
dc.title.alternativeA study on the technostress of the social welfare officials
dc.typeBook
dc.type.localReport
dc.subject.keyword테크노스트레스
dc.subject.keyword사회복지공무원
dc.subject.keyword사회보장정보시스템
dc.subject.keywordtechnostress
dc.subject.keywordsocial welfare information system
dc.subject.keywordsocial welfare officials
dc.contributor.alternativeNameHam, Youngjin
dc.contributor.alternativeNameKim, Taeeun
dc.contributor.alternativeNameLee, Ki-ho
dc.contributor.alternativeNameKim, Kyoung June
dc.contributor.alternativeNameKim, Suyoung
dc.contributor.alternativeNameLee, Yeonggeul
dc.type.other연구보고서
dc.identifier.doi10.23060/kihasa.a.2021.42
dc.identifier.localId연구보고서 2021-42
dc.citation.date2021
dc.citation.date2021
dc.identifier.bibliographicCitationnull
dc.date.dateaccepted2022-04-19T01:58:07Z
dc.date.datesubmitted2022-04-19T01:58:07Z
dc.type.research정책연구
dc.type.nkis기본연구보고서
dc.subject.nkisMainJ
dc.subject.nkisMiddleJ1
dc.description.sponsorshipAwardNumberP202100012_1_1
dc.subject.research사회서비스정책연구
dc.type.project기본연구과제
dc.description.sponsorshipAwardTitle[기본21-012-00]사회복지 담당인력의 테크노스트레스에 관한 연구
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