DC Field | Value |
---|---|
dc.contributor.author | 나원희 |
dc.date.accessioned | 2025-03-23T23:57:04Z |
dc.date.available | 2025-03-23T23:57:04Z |
dc.date.issued | 2025-03-01 |
dc.identifier.issn | 1226-3648 |
dc.identifier.uri | https://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/47146 |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.23062/2025.03.5 |
dc.description.abstract | 이 글에서는 2021~2024년 청년정책 시행계획의 변화를 종합적으로 분석하고, 2025년 예산안에서 청년정책 사업의 주요 변화를 검토하였다. 2025년 예산에서는 청년주택드림대출 신설, 국가장학금 지원 확대(소득 9구간까지), 빈 일자리 3종 패키지 도입, 청년도약계좌 확대 등 기존의 일자리·주거 중심 정책에서 교육 및 자산 형성 지원으로 정책 범위를 확대한 것이 특징이다. 이는 청년의 교육 기회를 확대하고, 경제적 자립을 촉진하는 방향으로 정책이 발전하고 있음을 보여 준다. 그러나 이러한 정책적 노력에도 불구하고 청년정책 예산과 사업 간의 연계성이 부족하며, 정책이 내역 사업 수준에서 운영됨에 따라 자료 활용 및 분석이 어려운 한계가 여전히 존재한다. 따라서 향후 수립될 ‘제2차 청년정책 기본계획(2026~2030)’과 시행계획에서는 보다 체계적인 예산·사업 연계 방안을 마련하고, 효과적인 정책 평가 체계를 구축할 필요가 있다. |
dc.description.abstract | This article reviews the progress made in the implementation of the Youth Policy Action Plan 2021~2024, and provides an overview of key changes in the youth policy programs included in the 2025 budget. The Youth Dream Housing Loan is a newly introduced initiative. Another new addition is the Three-Pronged Open Job Package. The National Scholarship program has extended to cover families belonging to the bottom 90 percent of the income distribution. The Youth Leap Account features increased financial support. These changes represent, notably, the expanded reach of youth policies, which extends from jobs and housing to education and asset-building. These policies are evolving in the direction of providing youth with more opportunities for education and empowering them to become economically independent. Such developments notwithstanding, the link between youth policy budgets and related programs remains indefinite. In the context of the budget classification system, youth policy initiatives are administered not even as “constituent projects,” but at the “sub-constituent” level, which adds to the difficulty of assessing their performance in connection with their designated budgets. For the preparation of the Second Youth Policy Masterplan (2026~2030) and its action plan, work needs to be put into making a more systematic way of aligning budgets with programs with a view to establishing an effective policy assessment system. |
dc.format | text/plain |
dc.format | text/html; charset=utf-8 |
dc.format | application/rdf+xml; charset=utf-8 |
dc.format.extent | 12 |
dc.language | kor |
dc.publisher | 한국보건사회연구원 |
dc.publisher | Korea Institute for Health and Social Affairs |
dc.rights | KOGL BY-NC-ND |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/ |
dc.rights.uri | https://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do |
dc.title | 2025년 청년정책 예산 분석 |
dc.title.alternative | Analysis of the 2025 Budget for Youth Policy |
dc.type | Article |
dc.type.local | Article(Series) |
dc.subject.keyword | 청년정책 |
dc.subject.keyword | 청년예산 |
dc.subject.keyword | 사회보장재정 |
dc.subject.keyword | Youth Policy |
dc.subject.keyword | Youth Budget |
dc.subject.keyword | Social Security Financing |
dc.description.eprintVersion | published |
dc.contributor.alternativeName | Na, Wonhee |
dc.identifier.doi | 10.23062/2025.03.5 |
dc.citation.title | 보건복지포럼 |
dc.citation.title | Health and Welfare Policy Forum |
dc.citation.volume | 2025 |
dc.citation.volume | 341 |
dc.citation.number | 3 |
dc.citation.date | 2025-03-01 |
dc.citation.startPage | 48 |
dc.citation.endPage | 59 |
dc.identifier.bibliographicCitation | 보건복지포럼 2025년 3월 통권 제341호, pp.48-59 |
dc.identifier.bibliographicCitation | Health and Welfare Policy Forum 2025.3 No.341, pp.48-59 |
dc.date.dateaccepted | 2025-03-23T23:57:04Z |
dc.date.datesubmitted | 2025-03-23T23:57:04Z |
dc.description.subject | 2025년 사회보장예산분석 |
dc.description.subject | Analysis of the 2025 Social Security Budget |
dc.subject.kihasa | 사회보장재정 |
dc.description.section | 이달의 초점 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.