Publications

주관적 빈곤선의 측정과 활용 = Measurement and Use of Subjective Poverty Lines

Full metadata record

DC Field Value
dc.contributor.author여유진
dc.date.accessioned2025-03-23T23:43:18Z
dc.date.available2025-03-23T23:43:18Z
dc.date.issued2025-03-01
dc.identifier.issn1226-3648
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/47144
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.23062/2025.03.7
dc.description.abstract이 연구에서는 가구 규모별․유형별로 주관적 빈곤선(최소생활비)을 산출하고 이를 정책적 빈곤선과 비교함으로써 시사점을 얻고자 하였다. 본문에서는 라이덴 방식, 즉 본인 가구에서 ‘근근이’, ‘그럭저럭’, ‘적절한 수준으로’ 생활하는 데 필요한 최소생활비에 대한 주관적 인식 문항을 회귀모형을 활용하여 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 대체로 2003년과 2021년에 1인 가구와 ‘그럭저럭’ 주관적 빈곤선이 가장 높은 비율로 상승했다. 둘째, 정책적 빈곤선은 여전히 ‘근근이’ 최소생활비에도 미치지 못하지만, 2003년에 비해 2021년에 둘 간의 격차가 크게 낮아짐으로써 적절성이 개선되었다. 셋째, 2021년 기준으로 정책적 빈곤선 대비 ‘그럭저럭’ 생활비의 배율은 1인 가구가 다른 가구에 비해 현저히 높게 나타났다. 마지막으로, 노인 가구에 비해 청장년 가구의 주관적 빈곤선 수준이 일관되게 더 높은 것으로 나타났다. 다만 2003년에 비해 2021년에 상대적 격차는 줄어들었다. 주관적 빈곤선은 공공부조 선정과 급여의 적절성 평가 기준으로 유용하게 활용될 수 있다는 점에서 정책 평가 도구로서 주목해 보아야 한다. 차이를 보였다. 이러한 점에서 각 세대의 특성을 반영한 정책적 대응의 필요성에 대해 논의하였다.
dc.description.abstractIn this study, I estimated subjective poverty measures—i.e., minimum living costs—for households of different sizes and types, and, by comparing them with official poverty measures, drew policy implications. I estimated these thresholds using the Leyden methodology, applying regression analysis to subjective responses to survey questions about the least amount of income needed to “eke out a living,” “make ends meet,” or “maintain an acceptable level of living.” Several findings are of note. First, during the period 2003 to 2021, the subjective poverty measure that increased at the highest rate was the minimum ‘make-ends-meet’ living cost for one-person households. Second, the official poverty line, while still below even the ‘eke-out’ minimum, has improved in adequacy as its distance from the latter has narrowed by a great margin over the years. Third, the ratio of the subjective minimum ‘make-ends-meet’ cost to the social- assistance poverty line was considerably higher for one-person households than for larger households. Fourth, the subjective poverty thresholds were consistently higher across households headed by young or middle-aged persons than across those headed by older adults. The differences in these measures between the two groups narrowed over the years. It may be worth considering employing subjective poverty measures, useful as they are in judging the adequacy of benefit levels and of eligibility criteria, in policy assessment.
dc.formatapplication/pdf
dc.format.extent11
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsKOGL BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.rights.urihttps://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do
dc.title주관적 빈곤선의 측정과 활용
dc.title.alternativeMeasurement and Use of Subjective Poverty Lines
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword주관적 빈곤선
dc.subject.keyword라이덴 빈곤선
dc.subject.keyword빈곤 측정
dc.subject.keywordSubjective Poverty Line
dc.subject.keywordLeyden Poverty Line
dc.subject.keywordPoverty Measures
dc.description.eprintVersionpublished
dc.contributor.alternativeNameYeo, Eugene
dc.identifier.doi10.23062/2025.03.7
dc.citation.title보건복지포럼
dc.citation.titleHealth and Welfare Policy Forum
dc.citation.volume2025
dc.citation.volume341
dc.citation.number3
dc.citation.date2025-03-01
dc.citation.startPage74
dc.citation.endPage84
dc.identifier.bibliographicCitation보건복지포럼 2025년 3월 통권 제341호, pp.74-84
dc.identifier.bibliographicCitationHealth and Welfare Policy Forum 2025.3 No.341, pp.74-84
dc.date.dateaccepted2025-03-23T23:43:18Z
dc.date.datesubmitted2025-03-23T23:43:18Z
dc.subject.kihasa공공부조
dc.description.section정책분석과 동향
KIHASA 주제 분류
소득보장 > 공공부조
메타데이터 간략히 보기

파일 다운로드

링크

공유

qrcode
공유하기
Cited 0 time in

아이템 조회 수, 다운로드 수

Loading...

라이선스

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.