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비영리 모금기관에 대한 인식과 기부 행위의 관계 = The Relationship between Perceptions of Nonprofit Charitable Organizations and Giving Behavior

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dc.contributor.author최성언
dc.contributor.author최수빈
dc.contributor.author강다은
dc.date.accessioned2024-07-12T06:21:41Z
dc.date.available2024-07-12T06:21:41Z
dc.date.issued2024-06-30
dc.identifier.issn1226-072X
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/45517
dc.description.abstract본 논문은 기부 행위에 대한 비영리 모금기관 인식의 영향을 분석하는 것을 목적으로 한다. 기부 행위는 참여와 몰입으로 나누어 분석하였고, 인식은 관계있는 모금기관과 전반적인 인식으로 구분하였다. 이를 다항 로지스틱 회귀분석과 토빗 회귀분석을 통해 분석하였으며, 데이터는 ‘기빙코리아 2022 개인 기부자 조사’를 활용하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 관계있는 비영리 모금기관에 대한 긍정적 인식은 기부 비참여보다 일시 기부 참여 가능성을 높였다. 둘째, 전반적 비영리 모금기관에 대한 긍정적 인식은 일시 기부 참여보다 정기 기부 참여 가능성을 높였다. 셋째, 관계있는 비영리 모금기관에 대한 인식과 전반적 비영리 모금기관에 대한 인식 간 상호작용 효과는 정기 기부 여부에 있어 상승효과를 보였다. 넷째, 관계있는 모금기관에 대한 긍정적 인식은 기부 노력에 유의미한 정적 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 이론적 및 실천적 측면에서 함의를 제공한다. 이론적으로, 소비자 행동모델의 비영리 모금 분야 적용 가능성을 보여준다. 또한, 모금기관에 대한 인식을 세분화하여 다차원적 이해를 제공한다. 실천적인 측면에서 본질적으로 비영리 모금기관이 (잠재)고객에게 전달하고자 하는 메시지 제고를 위해 조직의 가치, 문화, 개성, 속성 등에 대한 지속적인 고민이 필요할 것으로 보았다. 부차적으로 각 인식이 기부 행위에 미치는 관계성에 차이가 있기에 비영리 모금기관들은 기부 행위의 촉진을 위한 서로 다른 전략적 행동을 취해야 할 것으로 보인다.
dc.description.abstractThis study aims to analyze the impact of perceptions of nonprofit fundraising organizations on giving behavior. Giving behavior is divided into participation intensity and engagement intensity, while perceptions are categorized into familiar and general nonprofit organizations. Using data from the Giving Korea 2022 individual donor survey, multinomial logistic regression and Tobit regression analyses were conducted via SPSS 27 and STATA 16.0. The key findings are as follows: First, positive perceptions of familiar nonprofit organizations significantly increase the likelihood of one-time donations over non-participation. Second, there is no significant relationship between one-time and regular donations. Third, positive perceptions of general nonprofit organizations enhance the likelihood of regular donations. Fourth, interaction effects between one-time and regular donations demonstrate a synergistic impact. Fifth, positive perceptions of familiar organizations are significantly associated with increased donation efforts. Sixth, perceptions of general organizations and their interaction effects do not significantly influence giving efforts. These results provide both theoretical and practical implications. Theoretically, the study supports the Nicosia model, confirming that attitudes (perceptions) influence donor behavior, thereby illustrating the applicability of consumer behavior models to the nonprofit fundraising sector. Practically, the findings suggest that enhancing perceptions of nonprofit organizations positively impacts giving behavior, highlighting the necessity for securing donors and donations for organizational survival and public mission fulfillment. Moreover, improving general perceptions alongside individual organization recognition can optimize the effectiveness of regular donation participation.
dc.formattext/plain
dc.formattext/html; charset=utf-8
dc.formatapplication/rdf+xml; charset=utf-8
dc.format.extent25
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsKOGL BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.rights.urihttps://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do
dc.title비영리 모금기관에 대한 인식과 기부 행위의 관계
dc.title.alternativeThe Relationship between Perceptions of Nonprofit Charitable Organizations and Giving Behavior
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword비영리 모금기관 인식
dc.subject.keyword기부 참여
dc.subject.keyword기부 노력
dc.subject.keyword다항로지스틱 분석
dc.subject.keyword토빗회귀 분석
dc.subject.keywordPerceptions of Nonprofit Charitable Organizations
dc.subject.keywordEngagement in Giving
dc.subject.keywordGiving Efforts
dc.subject.keywordMultinomial Logistic Analysis
dc.subject.keywordTobit Regression Analysis
dc.description.eprintVersionpublished
dc.contributor.alternativeNameChoi, Seong Eon
dc.contributor.alternativeNameChoi, Shubin
dc.contributor.alternativeNameKang, Da Eun
dc.identifier.doi10.15709/hswr.2024.44.2.256
dc.citation.title보건사회연구
dc.citation.titleHealth and Social Welfare Review
dc.citation.volume44
dc.citation.number2
dc.citation.date2024-06-30
dc.citation.startPage256
dc.citation.endPage280
dc.identifier.bibliographicCitation보건사회연구 제44권 제2호, pp.256-280
dc.identifier.bibliographicCitationHealth and Social Welfare Review Vol.44 No.2, pp.256-280
dc.date.dateaccepted2024-07-12T06:21:41Z
dc.date.datesubmitted2024-07-12T06:21:41Z
dc.subject.kihasa공공부조
KIHASA 주제 분류
소득보장 > 공공부조
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