Publications

사회복지 분야 사회복무요원 직무역량 향상을 위한 교육 우선순위 분석 = A Needs Analysis to Develop Job Competency of Social Service Agents

Full metadata record

DC Field Value
dc.contributor.author유진선
dc.contributor.author손영은
dc.contributor.author주연선
dc.date.accessioned2023-10-13T06:58:42Z
dc.date.available2023-10-13T06:58:42Z
dc.date.issued2023-09-30
dc.identifier.issn1226-072X
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/43833
dc.description.abstract본 연구의 목적은 사회복지 분야 사회복무요원의 직무역량 향상을 위해 필요한 교육의 우선순위를 도출함으로써 교육 체계의 발전과 고도화를 위한 자료를 제시하는 것이다. 이를 위해 사회복지시설에서 복무하는 사회복무요원 378명과 사회복무요원이 배치되어 있는 근무기관 담당자 1,861명의 자료를 수집하였다. 이들이 인식하는 교육요구도의 수준을 비교하기 위하여 역량별 요구 수준과 현재 수준 불일치 정도를 확인하는 갭 분석과 Locus for Focus 분석을 활용하였으며, 교육요구도 종합 결과를 통해 교육의 우선순위를 도출하였다. 분석 결과, 근무기관 담당자와 사회복무요원 조사에서 제시된 대부분의 역량이 바람직한 수준과 현재의 수준 사이에 통계적으로 유의한 차이가 있음이 확인되었다. Locus for Focus 분석을 통해 응답자 집단별로 요구 수준과 불일치 정도가 모두 평균 이상인 역량을 교육요구도가 높은 역량으로 도출한 후, 공통적으로 제시된 역량을 중심으로 결과를 종합하였다. 교육의 필요성이 가장 높은 최우선순위 직무역량으로 ‘이용자지향’, ‘대상자이해’, 관계형성’, ‘커뮤니케이션’, ‘민원응대’ 역량이 선정되었으며, 차순위 역량으로 ‘인권존중’, 이용자욕구파악’, ‘공감’, ‘케어기술(돌봄)’이 나타났다. 본 연구는 사회복무요원과 근무기관 담당자 양측의 교육요구와 인식을 함께 조사하고 종합적으로 분석하여 결론을 도출하였으며, 사회복무요원의 직무역량 향상을 위한 교육 우선순위를 분석하여 사회복무요원 교육과정을 역량 기반으로 설계하는 데 필요한 기초적인 근거를 마련하였다는 데 의의가 있다.
dc.description.abstractThis study aims to identify the essential educational priorities for enhancing the job competency of social service agents in the social welfare sector, thus contributing to the advancement and refinement of the educational system. Data were collected from 378 social service agents and 1,861 persons in charge at social welfare facilities where those social service agents were deployed. Gap Analysis and Locus for Focus analysis were employed to compare perceived levels of educational needs, and priorities were derived from the combined results. The analysis revealed statistically significant gaps between the desired and current levels of most competencies presented in the survey of representatives from social welfare facilities and social service agents. For each respondent group, competencies with above-average levels of both need and discrepancies were identified as high educational needs. The results were then integrated based on the most commonly identified competencies. The job competencies with the highest educational needs were ‘client orientation’, ‘understanding of the client’, ‘client engagement’, ‘communication’, and ‘complaint response’. Secondary job competencies included ‘respect for human rights’, ‘identification of client needs’, ‘empathy’, and ‘care skills’. The significance of this study lies in its comprehensive investigation and analysis of the educational needs and perceptions of both social service agents and persons in charge at social welfare facilities. By identifying educational priorities to enhance the job competency of social service agents, this study provides a foundation for designing a competency-based education curriculum.
dc.formatapplication/pdf
dc.format.extent18
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsKOGL BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.rights.urihttps://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do
dc.title사회복지 분야 사회복무요원 직무역량 향상을 위한 교육 우선순위 분석
dc.title.alternativeA Needs Analysis to Develop Job Competency of Social Service Agents
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword사회복무요원
dc.subject.keyword직무역량
dc.subject.keyword사회복무요원 교육 체계
dc.subject.keyword교육요구도
dc.subject.keywordLocus for Focus 분석
dc.subject.keywordSocial Service Agents
dc.subject.keywordJob Competency
dc.subject.keywordEducational Needs Assessment
dc.subject.keywordLocus for Focus Analysis
dc.description.eprintVersionpublished
dc.contributor.alternativeNameYou, Jinsun
dc.contributor.alternativeNameSon, Youngeun
dc.contributor.alternativeNameJoo, Yeonsun
dc.identifier.doi10.15709/hswr.2023.43.3.138
dc.citation.title보건사회연구
dc.citation.titleHealth and Social Welfare Review
dc.citation.volume43
dc.citation.number3
dc.citation.date2023-09-30
dc.citation.startPage138
dc.citation.endPage155
dc.identifier.bibliographicCitation보건사회연구 제43권 제3호, pp.138-155
dc.identifier.bibliographicCitationHealth and Social Welfare Review Vol.43 No.3, pp.138-155
dc.date.dateaccepted2023-10-13T06:58:42Z
dc.date.datesubmitted2023-10-13T06:58:42Z
dc.subject.kihasa사회서비스 일반
KIHASA 주제 분류
사회서비스 > 사회서비스 일반
메타데이터 간략히 보기

다운로드 파일

링크

공유

qrcode
공유하기
Cited 0 time in

아이템 조회 수, 다운로드 수

Loading...

라이선스

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.