소아청소년암 경험자의 건강 지식 및 건강 증진 행동 향상을 위한 집단 기반의 건강 교육 개입 = Group-Based Health Education Interventions for Improving Health Knowledge and Health-Promoting Behaviors of Survivors of Childhood and Adolescent Cancer
DC Field | Value |
---|---|
dc.contributor.author | 김민아 |
dc.contributor.author | 장이츠 |
dc.contributor.author | 유정원 |
dc.date.accessioned | 2023-01-12T05:19:51Z |
dc.date.available | 2023-01-12T05:19:51Z |
dc.date.issued | 2022-12-31 |
dc.identifier.issn | 1226-072X |
dc.identifier.uri | https://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/41191 |
dc.description.abstract | 소아청소년암 경험자들은 암 치료로 인해 다양한 후기효과와 건강 문제를 자주 겪지만, 건강 지식의 부족으로 건강 증진 행동의 중요성을 인식하지 못할 수 있다. 본 연구에서는 소아청소년암 경험자들의 건강 증진 행동을 증진하기 위한 집단교육을 실험집단 10명과 비교집단 10명을 대상으로 4주간에 걸쳐 실시하여 변화를 측정하는 사전·사후 실험설계를 실시하였다. 집단교육의 개입 이후 실험집단은 암 관련 건강 지식 정도가 통계적으로 유의미하게 증진되었다. 실험집단을 대상으로 실시한 초점집단면접을 통해서는 집단교육 이후 자신에 대한 이해가 증진되고 건강 증진 행동이 도모되었다고 보고되었다. 본 연구를 통해 소아청소년암 경험자의 건강 관련 지식과 건강 증진 행동을 향상시키는 데 있어 집단 교육을 통한 개입의 중요성을 강조하였다. |
dc.description.abstract | Survivors of childhood and adolescent cancer often experience late effects and health problems resulting from cancer treatments. However, they may not be aware of the importance of health-promoting behaviors due to a lack of health-related knowledge. In this study, 4 weeks of group education on improving health-promoting behaviors among survivors of childhood and adolescent cancer were implemented with 10 participants in an experimental group and 10 participants in a comparison group using a pre–post experimental design. The experimental group showed a statistically significant improvement in the level of cancer-related health knowledge; the comparison group showed no significant changes before and after the intervention. The experimental group participated in a focus group and reported that after group education, their self-awareness and health-promoting behavior improved. This study suggests the importance of group educational interventions in improving health-related knowledge and health-promoting behavior among survivors of childhood and adolescent cancer. |
dc.format | application/pdf |
dc.format.extent | 22 |
dc.language | kor |
dc.publisher | 한국보건사회연구원 |
dc.publisher | Korea Institute for Health and Social Affairs |
dc.rights | KOGL BY-NC-ND |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/ |
dc.rights.uri | http://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do |
dc.title | 소아청소년암 경험자의 건강 지식 및 건강 증진 행동 향상을 위한 집단 기반의 건강 교육 개입 |
dc.title.alternative | Group-Based Health Education Interventions for Improving Health Knowledge and Health-Promoting Behaviors of Survivors of Childhood and Adolescent Cancer |
dc.type | Article |
dc.type.local | Article(Series) |
dc.subject.keyword | 소아청소년암 경험자 |
dc.subject.keyword | 집단 기반의 건강 교육 |
dc.subject.keyword | 건강 지식 |
dc.subject.keyword | 건강 증진 행동 |
dc.subject.keyword | Survivors of Childhood and Adolescent Cancer |
dc.subject.keyword | Group-Based Health Education |
dc.subject.keyword | Health Knowledge |
dc.subject.keyword | Health-Promoting Behaviors |
dc.description.eprintVersion | published |
dc.contributor.alternativeName | Kim, Min Ah |
dc.contributor.alternativeName | Zhang, Yichi |
dc.contributor.alternativeName | You, Jung-Won |
dc.identifier.doi | 10.15709/hswr.2022.42.4.7 |
dc.citation.title | 보건사회연구 |
dc.citation.title | Health and Social Welfare Review |
dc.citation.volume | 42 |
dc.citation.number | 4 |
dc.citation.date | 2022-12-31 |
dc.citation.startPage | 7 |
dc.citation.endPage | 28 |
dc.identifier.bibliographicCitation | 보건사회연구 제42권 제4호, pp.7-28 |
dc.identifier.bibliographicCitation | Health and Social Welfare Review Vol.42 No.4, pp.7-28 |
dc.date.dateaccepted | 2023-01-12T05:19:51Z |
dc.date.datesubmitted | 2023-01-12T05:19:51Z |
dc.subject.kihasa | 건강증진 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.