Publications

아동의 학업성적 차별가해 행동 영향 요인 분석: 지역아동센터 초등학교 남학생을 중심으로 = Analysis of the Factors Affecting Children’s Discrimination Based on Academic Performance: Focused on Elementary School Boys in Community Child Center

Full metadata record

DC Field Value
dc.contributor.author우정자
dc.date.accessioned2022-10-12T07:47:22Z
dc.date.available2022-10-12T07:47:22Z
dc.date.issued2022-09-30
dc.identifier.issn1226-072X
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/40858
dc.description.abstract본 연구는 아동의 학업성적 차별가해 행동에 영향을 미치는 요인을 알아보는 데 목적이 있다. 연구 대상은 지역아동센터 아동패널조사 2기 3차 조사에 응답한 초등학교 남학생 325명이다. 독립변수는 가정경제 수준, 한부모가정, 조손가정, 공격성, 우울, 스트레스, 형제자매 의논 상대 존재 여부, 친구 의논 상대 존재 여부, 지역 사회자본, 방임 양육태도, 학대 양육태도, 인권의식, 인권정보 제공 회수, 차별피해 경험이고, 종속변수는 학업성적 차별가해 행동이다. IBM SPSS Statistics 25.0을 이용하여 분석하였고, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 빈도분석, 기술통계, 상관관계분석, 다중회귀분석이 사용되었다. 연구 결과, 인권의식, 가정경제 수준, 차별피해 경험, 공격성이 아동의 학업성적 차별가해 행동에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 결과는 아동의 학업성적 차별가해 행동 감소를 위해서 타인을 존중하고 타인의 입장에 공감할 수 있는 인권의식을 강화하는 데 힘써야 함을 강조한다. 그리고 차별피해로 인한 상처 치유와 공격성과 같은 부정적 정서 관리도 필요하다고 제안한다.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the factors that affect children’s discrimination based on academic performance. The subjects of this study were 325 elementary school boys who responded to the third survey of the second child panel survey at the community child center. The independent variables are family economic level, family type, aggression, depression, stress, existence of sibling, existence of friends, community social capital, neglectful parenting attitude, abuse parenting attitude, human rights consciousness, human rights information, and experience of discrimination. SPSS PASW Statistics 25.0 was used to analyze the exploratory factor analysis, reliability analysis, frequency analysis, descriptive statistics, correlation analysis, and multiple regression analysis. The results of this study showed that human rights consciousness, family economy level, experience of discrimination damage, and aggression had a significant effect on children’s discrimination based on academic performance. The results of this study emphasize that children should try to strengthen their human rights consciousness to respect and sympathize with others in order to reduce their behavior by discriminating against academic performance. And it is suggested that negative emotional management such as wound healing and aggression due to discrimination damage is also necessary.
dc.formatapplication/pdf
dc.format.extent15
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsKOGL BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.rights.urihttp://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do
dc.title아동의 학업성적 차별가해 행동 영향 요인 분석: 지역아동센터 초등학교 남학생을 중심으로
dc.title.alternativeAnalysis of the Factors Affecting Children’s Discrimination Based on Academic Performance: Focused on Elementary School Boys in Community Child Center
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword아동 차별
dc.subject.keyword학업성적 차별
dc.subject.keyword차별가해 행동
dc.subject.keyword초등학생
dc.subject.keywordChild Discrimination
dc.subject.keywordAcademic Discrimination
dc.subject.keywordDiscrimination Behavior
dc.subject.keywordElementary School Students
dc.description.eprintVersionpublished
dc.contributor.alternativeNameWoo, Jungja
dc.citation.title보건사회연구
dc.citation.titleHealth and Social Welfare Review
dc.citation.volume42
dc.citation.number3
dc.citation.date2022-09-30
dc.citation.startPage137
dc.citation.endPage151
dc.identifier.bibliographicCitation보건사회연구 제42권 제3호, pp.137-151
dc.identifier.bibliographicCitationHealth and Social Welfare Review Vol.42 No.3, pp.137-151
dc.date.dateaccepted2022-10-12T07:47:22Z
dc.date.datesubmitted2022-10-12T07:47:22Z
dc.subject.kihasa아동복지
KIHASA 주제 분류
사회서비스 > 아동복지
메타데이터 간략히 보기

다운로드 파일

공유

qrcode
공유하기
Cited 0 time in

아이템 조회 수, 다운로드 수

Loading...

라이선스

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.