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소셜커머스 환경에서 심리적 계약 위반의 효과에 관한 연구 = Exploring the Effects of Psychological Contract Violation and its Antecedents in the Context of Social Commerce

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dc.contributor.author이보경
dc.contributor.author김병수
dc.contributor.author윤시몬
dc.contributor.author강영식
dc.date.accessioned2017-01-25T04:11:03Z
dc.date.available2017-01-25T04:11:03Z
dc.date.issued2012-12-31
dc.identifier.issn1229-9936
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/25133
dc.description.abstract소셜 네트워크 서비스 이용자의 폭발적인 증가로 혁신적인 유통구조인 소셜커머스가 폭발적으로 성장하고 있다. 그러나 검증되지 않은 업체들이 난립하고, 과도한 할인율을 제공한 판매업체가 소비자의 기대에 부합하지 못하는 제품과 서비스를 제공하는 피해 사례가 증가하고 있다. 이러한 피해 사례는 소비자의 심리적 계약 위반 인지에 대한 위험을 높이고 있다. 본 연구는 소셜커머스 환경에서 소비자가 인지한 심리적 계약 위반이 신뢰와 지속구매 의도, 불평 의도와 같은 수용 후 행동에 미치는 효과를 밝히고자 한다. 소셜커머스를 이용한 경험이 있는 178명의 응답자들을 분석한 결과, 심리적 계약위반의 불평 의도에 대한 긍정적 효과와 신뢰에 대한 부정적 효과가 검증되었다. 마지막으로, 본 연구의 시사점과 한계점이 토론되었다. With the increasing number of social network service users, social commerce as the innovative distribution structure has been growing sharply. However, as social commerce providers are offering special discounts, there are increasingly large numbers of examples in which they fall short of consumers’ expectations. These examples are raising the possibility of the consumers’ perception of psychological contract violation. This study intends to explore the effects of psychological contract violation on trust, repurchase intention, and complaint intention in the context of social commerce. We found its positive effect on complaint intention and its negative effect on trust by analyzing data from 178 respondents with social commerce shopping experience. Lastly, the implications and limitations of this study are discussed.
dc.description.tableOfContentsⅠ. 서론 Ⅱ. 이론적 배경 Ⅲ. 연구모형과 연구가설 Ⅳ. 연구방법 Ⅴ. 연구결과 Ⅵ. 연구 시사점 및 한계점 <참고문헌> <ABSTRACT>
dc.format.extent23
dc.languagekor
dc.publisher국제e-비즈니스학회
dc.title소셜커머스 환경에서 심리적 계약 위반의 효과에 관한 연구
dc.title.alternativeExploring the Effects of Psychological Contract Violation and its Antecedents in the Context of Social Commerce
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Academic)
dc.identifier.apprname학술논문평가
dc.subject.keyword소셜커머스
dc.subject.keyword심리적 계약 위반
dc.subject.keyword사회적 편익
dc.subject.keyword특별우대 편익
dc.subject.keyword신뢰
dc.subject.keyword불평 의도
dc.subject.keywordSocial Commerce
dc.subject.keywordPsychological Contract Violation
dc.subject.keywordSwitching Cost
dc.subject.keywordSpecial Treatment Benefits
dc.subject.keywordSocial Benefits
dc.subject.keywordTrust
dc.subject.keywordComplaint Intention
dc.contributor.affiliatedAuthor윤시몬
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02259954
dc.citation.titlee-비즈니스연구
dc.citation.volume13
dc.citation.number5
dc.citation.startPage347
dc.citation.endPage369
dc.identifier.bibliographicCitatione-비즈니스연구, vol. 13, no. 5, pp. 347 - 369
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