· 우리나라의 저출산현상을 정책공급자 입장이 아닌 정책수혜자 입장에서 법령·제도를 평가하는 것이 필요 · 지금까지의 결혼 및 저출산 관련 정책은 정책공급자 입장에서 이해당사자인 국민들의 선택을 변화시킬 수 있을 것으로 단정한 상태에서 추진되어 왔음 · 법령·제도가 이해당사자인 국민들의 선택에 어떤 영향을 미치는 지를 평가하기 위해서는 사전적으로 이해당사자의 삶(효용)의 선호체계를 이해하는 것이 필요 · 하나의 정책 또는 법령·제도가 개별적으로 선호 또는 선택에 변화를 유발하기 보다는 결혼과 출산이 국민들의 삶(효용)에 어떤 경로로 영향을 미치는지를 보다 심층적으로 분석할 필요가 있음
Currently, Korea's various low birthrate policies that have been promoted for the past 10 years in a situation of low fertility is being questioned about the effectiveness. Therefore, it will be necessary to develop a quantitative model that will evaluate the effectiveness of the major policies implemented up to now and the major policies to be implemented. The population impact assessment requires a complex process that links the rational choice of individuals and households with diverse and heterogeneous policies, unlike other area impact assessments (employment impact assessment, environmental impact assessment) · Describe the process by which economic and environmental factors interact with each other and identify the contribution of each factor. Also, it has a long-term effect. The purpose of this study is to investigate the basic framework of policy evaluation that can carry out the population impact assessment rather than drawing directly on the low birth response policies. It is the main purpose of the study to derive an econometric model to analyze and analyze various variables that affect the marriage age and the marriage and birth of married couples. This study have investigated the preliminary studies on discrimination and fertility and the on - going employment impact assessment to examine the previous research and the existing impact assessment system. Also, to identify major pathways and variables that could affect marriage and birth, using the Event history model, applying Korean Labor Panel data from 1999 ~ 2014. This study focused on building basic models and identifying major policy areas (governmental policies) that affect marriage and childbirth. In addition, we estimated the marriage age and the number of childbirths by changing the numerical value of a certain policy variable through the marginal effect analysis with the random utility model. We present the quantitative basis for establishing the limits and policy areas that can be intervened by the government. Further research is needed to analyze quantitative and policy aspects of sophisticated models.
목차
제1장 서 론 1 제1절 연구의 목적 3 제2절 연구의 방향 4
제2장 저출산 관련 주요 정책 검토 5 제1절 제1~3차 저출산·고령사회 기본계획 개요 7 제2절 주요 정책 세부 내용 8
제3장 선행 연구 및 기존 영향평가 체계 고찰 29 제1절 차별출산력 관련 선행 연구 고찰 31 제2절 고용영향평가 개관 51
제4장 인구영향평가 기반 구축을 위한 기본 모형 85 제1절 모형의 구성(이론적 배경) 87 제2절 모형 투입을 위한 변수 설정 88 제3절 결혼 모형 103 제4절 출산 모형 107
제5장 분석 결과 111 제1절 결혼 모형 113 제2절 출산 모형 128
제6장 정책 모의실험 135 제1절 정책 모의실험 구성 137 제2절 분석 결과 137 제3절 시사점 및 향후 과제 139
제7장 결론 및 후속 연구 방향 141 제1절 결론 143 제2절 후속 연구 방향 143
참고문헌 151
부 록 157 부록 1. 결혼 모형 추가 분석 내용 157 부록 2. 출산 모형 분석(single event model analysis) 172 부록 3. 결혼 모형 분석을 위한 노동패널 데이터 변수 설명 178 부록 4. 출산 모형 분석을 위한 노동패널 데이터 변수 설명 180