Publications

보건의료인력의 연수교육 개선방안 = The reality and problems of continuing professional development of health workforce and policy recommendations

제목
보건의료인력의 연수교육 개선방안 = The reality and problems of continuing professional development of health workforce and policy recommendations
저자

오영호 ; 이난희 ; 송은솔 ; 안덕선 ; 정승원

키워드
의사 연수교육 ; 치과의사 연수교육 ; 한의사 연수교육 ; 질적수준 제고방안
발행연도
2015
발행기관
한국보건사회연구원
초록
오늘날 보건의료분야에서는 소비자권리의 증대와 양질의 의료서비스 요구증가, 의료체계의 변화 그리고 지식과 기술의 급속한 발전과 사회구조의 변화가 급속히 진행되고 있어, 보건의료인력은 기본교육과정의 이수만으로는 환자들의 다양한 보건의료요구에 부응할 수 없게 되었다.
이에 따라 보건의료인력은 연수교육(continuing education)을 통하여 끊임없이 변화하는 보건의료지식을 이해하여야 보건 의료 전문인으로서 직무를 원만히 수행할 수 있으며, 나아가 국민건강증진에 이바지 할 수 있다고 판단된다.
따라서 이 과제의 목적은 우리나라의 보건의료인력에 대한 연수교육제도가 이러한 도전을 효과적으로 수용하기 위해서는 평생교육제도로서의 역할을 할 수 있도록 연수교육제도에 대한 개선방향을 제시하는 것이다.

Due to a variety of changes in the health care sector these days, including increased consumer rights and demand for high-quality medical care, changes in the health care system, rapid advances in knowledge and technology, and rapid changes in social structure, health care personnel have become no longer able to meet a wide range of health care needs by completing the basic curriculum. Accordingly, it is considered that health care personnel are likely to be able to perform their duties as health care professionals and contribute to public health, only when they acquire the constantly changing health care knowledge through continuing education. To ensure that health care personnel maintain expertise in the health care sector, it is mandatory in Korea for health care personnel to complete continuing education as specified in related regulations. However, it has been proposed that to accommodate these challenges effectively, the continuing education system needs improvements to serve as a lifelong education system. Therefore, the purpose of this study is to determine the current status and the problems related to the continuing education of the physicians, as they are the key personnel among all health care personnel, and to propose relevant improvement measures. The conclusion of this study is that to improve continuing education of physicians, changes in the perception of continuing education and the development of its curriculum are required. Finally, to improve the quality of the continuing education, an accreditation system for continuing education providers needs to be introduced.
목차
Abstract 1
요 약 3
제1장 서 론 17
제1절 연구의 필요성 및 목적 19
제2절 연구방법 및 연구내용 22
제2장 이론적인 고찰 27
제1절 보건의료인력의 연수교육 29
제2절 보수교육 관련 선행연구 고찰 34
제3장 연구방법 41
제1절 문헌고찰 및 실태조사 43
제2절 질적 연구방법 44
제4장 보건의료인력 보수교육 현황 및 문제점 69
제1절 보수교육 현황 71
제2절 연수교육 문제점 145
제5장 보건의료인력 연수교육 양적 실태조사 153
제1절 조사 대상자의 일반적 특성 155
제2절 치과의사 연수교육 인식도 조사 157
제3절 한의사 연수교육 인식도 조사 192
제4절 요약 및 시사점 227
제6장 보건의료인력의 보수교육 질적조사 231
제1절 연구 참여자의 일반적 특성 233
제2절 의사인력 연수교육 234
제3절 질적조사결과를 통한 주요 정책이슈 280
제4절 요약 및 시사점 295
제7장 외국의 연수교육 제고 고찰 및 시사점 299
제1절 의사 연수교육 제도 301
제2절 치과의사 연수교육 제도 330
제3절 한의사 연수교육 제도 350
제8장 보건의료인력 연수교육 개선방안 385
제1절 보수교육에 대한 인식 변화 387
제2절 보수교육 과정 개발 388
제3절 보수교육의 질적수준 제고 390
제9장 요약 및 결론 395
제1절 요약 및 결론 397
제2절 연구의 의의 및 제한점 403
참고문헌 405
보고서 번호
연구보고서 2015-02
ISBN
978-89-6827-245-5
KIHASA 주제 분류
보건의료 > 보건의료 자원
메타데이터 전체 보기

다운로드 파일

공유

qrcode
공유하기
Cited 0 time in

아이템 조회 수, 다운로드 수

Loading...

라이선스

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.