2012 인터넷 건강정보 게이트웨이 시스템 구축 및 운영

제목
2012 인터넷 건강정보 게이트웨이 시스템 구축 및 운영
2012 Development and Operation of Gateway System for Internet Health Information
저자

송태민; 이연희; 박대순; 진달래; 류시원; 안지영

키워드
건강정보; 건강정보광장
발행연도
2012
발행기관
한국보건사회연구원
초록
인터넷상에서 품질이 보장된 건강정보의 신속한 제공과 활용을 촉진하고 유도하기 위한 목적으로 2004년부터 운영중인 ‘인터넷 건강정보 게이트웨이시스템(건강정보광장)’의 지속적인 운영과 발
전 방안을 제시
인터넷 건강정보의 수집의 용이성을 증대시키고 개인정보보호를 위한 시스템 환경을 개선하였으며 신뢰성있는 건강정보를 지속적으로 제공하기 위한 인터넷 건강정보의 평가방안 제시

The 「Health Park(healthpark.or.kr)」 was developed in 2001, and since then, it has been operated as an internet-based gateway system designed to promote public use of up-to-date and reliable health information. The system is aimed at providing broader health information and increasing user convenience by creating a database.
This study draws implications for measures to manage health information more efficiently, provide big data-based health information and encourage the elderly to utilize health information, develop more health information apps for smart phone users, improve the quality of websites providing health information, and protect personal information on the web.
As of 2012, the 「Health Park」 is a one-stop information storehouse that provides 8,080 newspaper/broadcast reports, 142 health contents (recommended items, self-diagnosis articles, patient group information pieces), 2,988 health information contents (health rules, expert columns, health videos), 8,077 healthy lifestyle articles(12 topics), 10,559 pieces of information on diseases(17 topics), 6,496 health articles on different body parts, and 4,666 health information pieces for different age groups.
The 「Health Park」 in 2012 has drawn a total of 718,912 visits (a daily average of 2,357 visits), and a total of 2,694,418 page views (a daily average of 8,834 page views). The Health Information Utilization Satisfaction Survey (2012.05.21~06.10) shows that the 3 most viewed information was about health contents (30.6%), self-diagnosis articles (26.2%), and newspaper/
broadcast reports (20.9%). In another user survey, the Health Information Park and the information posted on it were rated highly in terms of usability (4.84 out of 6), reliability (4.84), profusion (4.81), and satisfaction (4.66). The survey also showed that 54.5% of smart phone and tablet PC users were using 2 or 3 health-related apps.
목차
Abstract
요 약
제1장 서론
제1절 연구의 배경 및 목적
제2절 연구목적
제3절 연구내용 및 방법
제2장 국내외 인터넷 건강정보 관리 및 서비스 현황
제1절 국내 인터넷 건강정보 서비스 동향
제2절 국외 인터넷 건강정보 서비스 동향
제3장 인터넷 건강정보 평가 및 활용방안
제1절 인터넷 건강정보 평가방법
제2절 인터넷 건강정보 평가 지표 교차타당성 검증
제3절 인터넷 건강정보 활용방안: 노인의 온라인 건강정보 이용에 관한 사회네트워크 분석 중심
제4장 「건강정보광장」 추가개발 및 시스템 구성
제1절 개발 기본 계획 수립
제2절 추가개발내용
제3절 시스템 구성
제5장 「건강정보광장」 자료구축 현황
제1절 자료구축 현황
제2절 건강정보 우수 제공기관 현황
제6장 「건강정보광장」 평가
제1절 정량적 평가
제2절 정성적평가(이용자 실태 및 수요조사)
제7장 결론 및 정책제언
제1절 결론
제2절 정책제언
참고문헌
부록
부록 1. 「건강정보광장」 이용자 실태 및 수요조사
부록 2. DISCERN의 평가 항목 및 힌트
부록 3. 대한의학회 건강정보 평가항목
부록 4. 건강정보광장 개발 테이블 목록
부록 5. 건강정보광장 개발 테이블 정의서
보고서 번호
연구보고서 2012-57
ISBN
978-89-8187-668-5
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