저출산·고령화에 따른 사회복지 공적전달체계 개편 방안

제목
저출산·고령화에 따른 사회복지 공적전달체계 개편 방안
Restructure of public welfare delivery system in response to demographic changes
저자

정홍원; 이영범; 이한나

키워드
저출산 고령화; 복지전달체계
발행연도
2012
발행기관
한국보건사회연구원
초록
복지전달체계(welfare delivery system)의 의미
○ 복지전달체계란 사회복지제도가 추구하는 바를 구체적으로 실현하는 기제(mechanism)이며, 사회복지정책의 목표달성을 위한 수단
○ 복지제도와 수혜자(이용자)를 연결하는 방식으로서 조직 또는 조직적 결합의 지칭
- 사회복지제도 및 정책과 밀접한 관련을 맺으며, 선행된 제도의 변화가 전달체계의 변화를 견인
○ 복지전달체계는 지역사회 차원의 서비스 제공체계보다 광의의 개념으로 중앙정부 상층의 정책결정단위에서 일선기관에 이르는 전체 체계를 포괄하여 논의하는 것이 적절

As the number of the elderly population has increased over a long period of persistent low fertility, it is necessary to reform, among other things, welfare delivery system. This study is aimed at suggesting how the current welfare delivery system should be restructured at both the central and local government levels. The problems this study identified from the current welfare delivery system include the following. Firstly, there is little linkage between welfare service delivery and related policies. Secondly, the implementation of welfare policies and service delivery is carried out in an inconsistent manner. Thirdly, there is a great shortage in human resources, both quantitatively and qualitatively, in the welfare service sector. Fourthly, the overall capacity of the welfare service delivery system is far less than is required for meeting the increasing welfare demands. Despite a number of reforms that have taken place in the past, the welfare delivery system remains overly centralized in a country where the various welfare policy responsibilities are scattered throughout different ministries and governmental bodies. This has left the service delivery system segmented with low consumer satisfaction. The welfare system as a whole should reformed so as to be able to respond to the ongoing socioeconomic changes, to provide consistent and inclusive services and to empower local governments.
The authors make reform suggestions from a perspective taking into account the different welfare needs of a wide range of socioeconomic and age groups. For the central government, we suggest that the number of departments in charge of social policies should be limited to three and that the distribution of responsibilities for welfare policies be shared across different ministerial bodies in a vertical manner under the coordination authority of Prime Minister. To make welfare service delivery more consistent will require strengthening the role of local government in policy adjustment and implementation. In addition, the welfare delivery system, the current scope of which is confined largely to cash-benefits and public assistance, should be reformed to incorporate employment, welfare, and health services in a way to ensure improved accessibility. In particular, as the welfare-work connection gains added importance, it becomes crucial that self-sufficiency support centers and employment centers work together in close collaboration at the local level.
목차
Abstract 1

요약 3

제1장 서론 17

제2장 저출산‧고령화와 복지전달체계 25
제1절 저출산‧고령화와 사회적 파급효과 25
제2절 담당인력의 규모와 사회지출의 변화 34
제3절 저출산‧고령화에 따른 복지전달체계의 변화 48

제3장 복지전달체계 현황과 문제점 55
제1절 중앙정부 복지전달체계 및 서비스 제공체계 55
제2절 지방자치단체 사회복지 공적전달체계 현황 61
제3절 공적전달체계의 문제점과 개편의 필요성 65

제4장 복지제도와 복지전달체계 75
제1절 생애주기별 복지사업의 편제 76
제2절 대상자 특성별 복지사업의 편제 86
제3절 사업목적별 복지사업 편제 94
제4절 복지사업의 조직적 편제에 따른 특성 103

제5장 복지전달체계 개편 방안 111
제1절 사회복지 공적전달체계 개편의 방향성 111
제2절 공적전달체계 개편의 주요 쟁점 115
제3절 중앙정부 차원의 복지전달체계 개편 방안 123
제4절 지방자치단체 복지전달체계 개편 방안 135
제5절 복지-고용 통합서비스 전달체계 개편 방안 142

제6장 결론 161

참고문헌 170
보고서 번호
연구보고서 2012-47-27
ISBN
978-89-8187-907-5
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