DC Field | Value |
---|---|
dc.contributor.author | 여유진 |
dc.contributor.author | 김미곤 |
dc.contributor.author | 권문일 |
dc.contributor.author | 최옥금 |
dc.contributor.author | 최준영 |
dc.date.accessioned | 2013-03-15T05:11:16Z |
dc.date.available | 2013-03-15T05:11:16Z |
dc.date.issued | 2012 |
dc.identifier.isbn | 978-89-8187-959-4 |
dc.identifier.uri | https://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/9726 |
dc.description.abstract | □ 본 연구에서는 빈곤과 이론 나타나는 사회적 박탈, 공적?사적 이전 실태 및 빈곤감소 효과 등을 체계적으로 분석하고, 이를 완화할 수 있는 제도적 장치의 현황과 문제점을 심층적으로 분석함으로써 좀 더 효과적인 효율적인 제도 개선 방안을 모색하고자 하는데 목적이 있음. ○ 특히, 국민기초생활보장제도, 기초노령연금, 국민연금의 제도 간 연계성과 형평성을 높이는 방안을 모색하는데 초점을 두고자 함. |
dc.description.abstract | This study aims to propose workable and effective models of old-age income protection. For this purpose, the authors looked into the poverty situations of the current elderly in Korea and their socioeconomic consequences, and examined how a selected number of OECD countries tackle problems concerning old-age poverty. The findings suggest first that poverty rate is significantly higher among one-person elderly households than among elderly-couple households. Second, broad though the Basic Old-age Pension may be in its coverage, its benefit level is considered far less than appropriate. On the other hand, both the Old-age Pension and the National Basic Social Security provide relatively generous benefits, but they cover only 31.1% and 9.4%, respectively, of the elderly population. Third, a number of OECD countries, including Canada, New Zealand, the Netherlands, Sweden, and the UK, are found to provide an amount equivalent to 20~30% of average worker’s income to their senior citizens in the forms of means-tested supplementary benefit, Basic Pension, Guaranteed Minimum Pension. The policy suggestions we make in this study boil down to two things: i) broaden the beneficiary base of the National Pension while strengthening public assistance programs as a supplemental income protection scheme, and; ii) establish outside the National Pension another income protection pillar with the primary objective of reducing poverty among the elderly. The first option, while likely to be more target-efficient, but may well be regarded as less fair, inter-generationally and intra-generationally, than expected of a public income protection scheme. The second can be highly effective, but more costly and less target-efficient. |
dc.description.tableOfContents | Abstract 요 약 제1장 서론 제1절 연구 필요성 및 목적 제2절 연구 내용 및 연구 방법 제2장 노후소득보장체계의 목표 및 기본원칙 제1절 노후소득보장체계의 목표 제2절 노후소득보장체계의 기본원칙 제3장 현세대 노인의 빈곤 및 공적노후소득보장 실태 제1절 서론 제2절 기존 연구 및 연구 방법 제3절 분석 결과 제4절 소결 제4장 주요국의 노후소득보장제도 제1절 캐나다 제2절 뉴질랜드 제3절 네덜란드 제4절 스웨덴 제5절 영국 제6절 각 국의 연금제도 평가 및 시사점 제5장 노후소득보장체계에 대한 평가와 대안 모색 제1절 서론 제2절 노후소득보장체계 평가 제3절 공적 노후소득보장체계의 재구조화 모델 제4절 노후소득보장체계의 재구조화 제6장 결론 및 정책적 함의 참고문헌 |
dc.format | application/pdf |
dc.language | kor |
dc.publisher | 한국보건사회연구원 |
dc.publisher | Korea Institute for Health and Social Affairs |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Korea (CC BY-NC-ND 2.0 KR) |
dc.rights | KOGL BY-NC-ND |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/ |
dc.rights.uri | http://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do |
dc.title | 현세대 노인의 빈곤 실태 및 소득보장방안 연구 |
dc.title.alternative | Old-age Poverty in Korea and How Should the Government Reduce It |
dc.type | Book |
dc.type.local | Report |
dc.subject.keyword | 현세대노인빈곤 |
dc.subject.keyword | 노후소득보장 |
dc.contributor.affiliatedAuthor | 김미곤 |
dc.contributor.affiliatedAuthor | 여유진 |
dc.type.other | 연구보고서 |
dc.identifier.localId | 연구보고서 2012-31 |
dc.identifier.localId | Research Monographs 2012-31 |
dc.subject.kihasa | 공적연금 |
dc.subject.kihasa | 노인복지 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.