2009 인터넷 건강정보 게이트웨이시스템 구축 및 운영

제목
2009 인터넷 건강정보 게이트웨이시스템 구축 및 운영
2009 Development and Operation of Gateway System for Internet Health Information
저자

정영철이기호; 김수진; 유주헌; 최영일

키워드
보건의료
발행연도
2009
발행기관
한국보건사회연구원
초록
ㅁ 공급자중심에서 소비자중심으로의 보건의료체계 전환은 건강에 대한 주권강화 양상을 나타나게 함
ㅁ 지식을 추구하는 인간에게 ‘정보탐색’은 보편적 활동으로써, 과거 의료관련지식은 전문가에게 의존할 수밖에 없었으나 인터넷의 등장으로 소비자의 능동적인 태도변화를 가져옴
○ 2009년 6월 현재 만 6세 이상 우리나라 인터넷 이용률은 77.6%이며 이 중 89.4%가 ‘자료 및 정보획득’을 목적으로 함
ㅁ 인터넷 건강정보는 소비자의 새로운 건강정보원으로 급부상하였으나 부적절하고 부정확한 건강정보로 인한 치명적인 폐해방지를 위하여 국가적인 공공의 개입이 필요하게 되었음
ㅁ 이를 위해 세계 각국에서는 정부 또는 공공조직에서 양질의 건강정보원을 찾도록 도와주는 게이트웨이시스템을 개발.운영하거나 인증서를 발급하는 인증사이트를 개발.운영하고 있음⧠ ㅁ 우리나라에서도 2000년대 초기부터 이러한 건강정보의 질을 평가하고
관리하기 위한 법적, 제도적 방안이 논의되었으며,
⧠ 본 연구는 이러한 취지에 의거하여 인터넷 건강정보게이트웨이시스템
(gateway system)인 「건강정보광장(healthpark.or.kr)」을 개발하여 운영
한 결과로써, 정보 협력기관의 최신의 신뢰할만한 건강정보를 검색/데이
터베이스화하여 국민들에게 서비스하는 것을 목적으로 함
○ 국내외 관련사이트 사례분석을 통한 다양한 콘텐츠 및 서비스 추가
개발
○ 인터넷건강정보 모니터링체계기반 마련
○ 멀티미디어콘텐츠를 강화한 건강교육정보 서비스기반 마련
○ 검색기능 강화

Following are the results of the operation of Health Information Park(healthpark.or.kr), the gateway system for Internet health information which was built and has been operated since 2004, based on the "Quality Evaluation of Health Information", a discussion that began at the beginning of the century.

Health Information Park supplemented the implementation goals including the establishment of a health information monitoring system, implementation of health education and information service base and service improvement. It has been providing additional services including search, health Widget, RSS, a blog and bookmark with 6 main subjects: Health News, Health Content, Health News Monitoring, Health Education, Health Knowledge Search and Medical Service Information.

The resources of Health Information Park accumulated as of December 2009 include 4,366 items for Health News, Health Content (10 kinds for recommended contents, 99 items for self-diagnosis), 209 items for Health News Monitoring and 664 items for Health Education. There are 118 information partners, the subjects of Health Knowledge Search, 2,051 items for health tips (12 themes), 4,232 items for disease information (17 themes), 195 items for experts' columns, and 149 items for health rules.

Major information that visitors use in Health Information Park includes Health News, Health Content and Self-Diagnosis. It was found that sufficiency, usefulness, reliability, ease of search, ease of understanding, timeliness, ease of use, overall service satisfaction and accessibility were substantially improved compared to those in 2008.

Furthermore, the average number of daily visitors to "Health Information Park" was 2,930 in 2009, which had increased by 22.6% compared to the 2,390 visitors in 2008.

In conclusion, Health Information Park achieved its implementation goals in 2009. In addition, developing the new national self-diagnosis management model applying ubiquitous technology as well as building more specific and specialized services, a health information monitoring service link system with mass media at the national level and a service system to share and use multimedia health education information at the national level are necessary.
목차
제1장 서론
제1절 연구의 배경 및 필요성
제2절 연구목적
제3절 연구내용 및 방법

제2장 국내외 인터넷 건강정보 서비스 동향 분석
제1절 우리나라 인터넷 건강정보 서비스 동향
제2절 주요 국외 인터넷 건강정보 서비스 동향

제3장 「건강정보광장」개발현황
제1절 추가개발 구성 및 일정
제2절 추가개발 내용
제3절 시스템 구성

제4장 「건강정보광장」운영 및 이용현황
제1절 콘텐츠 관리운영현황
제2절 이용현황

제5장 결론 및 정책적 제언
제1절 결론
제2절 정책적 제언

참고문헌

부 록
부록 1. 건강정보광장 스토리보드
부록 2. 이용자 실태 및 만족도 조사
보고서 번호
연구보고서 2009-36
ISBN
978-89-8187-626-5
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