2005-2011년 정부의 금연홍보사업 평가연구

제목
2005-2011년 정부의 금연홍보사업 평가연구
Evaluation of governmental PR programs for smoking prevention and tobacco control from 2005 to 2011
저자

최은진; 서미경; 박은자; 이철한

키워드
정부금연홍보사업; 금연캠페인
발행연도
2011
발행기관
한국건강증진재단
한국보건사회연구원
초록
○ '05~’11년 정부 금연홍보사업 및 금연정책의 개괄 정리
- 정부 금연홍보사업의 체계적 분류 및 정리
- 정부 금연정책의 체계적 분류 및 정리
○ ‘05~’11년 총괄 평가 및 향후 추진방향 제언
- 7개년 정부 금연홍보사업 평가 분석 : 홍보의 효과와 정책과의 연관성평가

The purpose of this study was to analyse effectiveness of anti-smoking
media communication campaign in South Korea.
A. Highlights of legal and institutional Achievements
* The Korean smoke-free policy has been actively promoted since the
1995 enactment of the National Health Promotion Act. Article 8 of the
Act stipulates,'Central and local governmental organizations shall
educate and inform the public about the negative impact of direct /
second hand smoke and excessive drinking on their health <revised on
Sep. 27, 2006>.' The Tobacco Business and Youth Protection Acts
concern tobacco control laws..
* Cigarette prices increased for tobacco control (2004)
With the signing of FCTC, the Korean government increased cigarette
prices in December 2004 for tobacco control purposes instead of tax
revenue purposes. As a part of its aggressive pricing policies, the
government has decided to stop selling soldiers tax-free cigarettes by 2009.
* No-smoking areas expanded (2006, 2010, 2011)
The no-smoking areas have been expanded to small offices, factories,
and local government buildings due to the revision of the Enforcement
Regulations of the National Health Promotion Act in 2006. For the
facilities that are not yet designated as 'no-smoking areas' (PC rooms,
comic book stores, etc.), installation of a smoke proof wall or
separation of smoking areas has been recommended.
B. Mass Media Communication Campaign Themes
Slogans have been in use since 2006 to propose major guidelines in
smoke-free projects and antismoking advertising.
◦ 2005 : Self harm and consequence of smoking
◦ 2006 : Say truth(Oral health and smoking)
◦ 2007 : Say No (second hand smoking)
◦ 2008: Say No, save life
◦ 2009 : Smoking cessation (Don't do it by yourself, and get help to
quit)
◦ 2010 : World No Tobacco Day
◦ 2011 : Non-smoking is the basic norm in public places
C. Major conclusion of analysis
◦ We have to use integrated specific theme for a year's campaign.
Various campaign themes does not work effectively in a year's
campaign.
◦ Adoption of various TV programs in different TV companies would
be beneficial in reaching various target audience.
◦ A third party evaluation of the campaign is necessary. Representative
sampling is important.
◦ Outdoor advertisement would be effective if it is located in places
where many people pass by.
목차
요약 1

Summary 33

제1장 서론 35
제1절 연구의 배경 및 목적 35
제2절 연구의 내용 및 방법 37

제2장 2005년-2011년 금연정책 40
제1절 금연정책 관련 법?제도 변화 40
제2절 금연정책의 흐름 43
제3절 TV 금연캠페인과 담배규제정책 47
제4절 소결 50

제3장 금연홍보캠페인 평가를 위한 이론적 고찰 52
제1절 서론 52
제2절 연구목적 57
제3절 연구내용 59

제4장 정부의 금연홍보캠페인 평가 70
제1절 정부의 금연홍보캠페인 평가의 기준 70
제2절 2005년도 금연홍보캠페인 73
제3절 2006년도 금연홍보캠페인 81
제4절 2007년도 금연홍보캠페인 92
제5절 2008년도 금연홍보캠페인 102
제6절 2009년도 금연홍보캠페인 107
제7절 2010년도 금연홍보캠페인 115
제8절 2011년도 금연홍보캠페인 124

제5장 결론 및 정책제언 133
제1절 결론 133
제2절 정책제언 134

참고문헌 137

부록 : 연도별 금연홍보사업 평가표 139
부록 1: 2005년도 매스미디어를 이용한 금연홍보 140
부록 2: 2005년도 금연광고 평가 144
부록 3: 2006년도 매스미디어를 이용한 금연홍보 147
부록 4: 2006년도 금연광고 평가 151
부록 5: 2007년도 매스미디어를 이용한 금연홍보 153
부록 6: 2007년도 금연광고 평가 157
부록 7: 2008년도 매스미디어를 이용한 금연홍보 160
부록 8: 2008년도 금연광고 평가 164
부록 9: 2009년도 매스미디어를 이용한 금연홍보 168
부록 10: 2009년도 금연광고 평가 171
부록 11: 2010년도 매스미디어를 이용한 금연홍보 173
부록 12: 2010년도 금연광고 평가 179
부록 13: 2011년도 매스미디어를 이용한 금연홍보 181
부록 14: 2011년도 금연광고 평가 183
부록 15: 옥외 광고평가 187
보고서 번호
정책보고서 2011-109
Files in This Item:

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse