Publications

건강한 100세를 위한 부문별 대응정책 개발 = Title: Developing Policies for Healthy Old Age in the Age of Centenarians

Full metadata record

DC Field Value
dc.contributor.author정기혜
dc.contributor.author신영석
dc.contributor.author이삼식
dc.contributor.author윤석명
dc.contributor.author김진수
dc.contributor.author정경희
dc.contributor.author신화연
dc.contributor.author박지은
dc.contributor.author김경은
dc.date.accessioned2012-01-16T01:04:35Z
dc.date.available2012-01-16T01:04:35Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-89-8187-854-2
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/7663
dc.description.abstract○ 평균수명의 연장에 따라 길어진 노년기 삶의 변화가 클 것으로 전망되므로 인구동태(출산율, 사망률 등) 변화에 따라 고령자 규모 및 연령구조 등을 파악하여 사회 각 부문별 중장기적인 정책적 대응이 필요함. ○ 평균수명 100세를 대비하여 고연령층의 규모 증가에 따라 고연령층(100세 포함)의 삶의 변화에 대한 구체적인 전망 및 그에 따른 사회적 대응 방안을 도출함
dc.description.abstractㅁMain Contents ○ Population projections and estimations based on different scenarios with extended life span ○ Mid- and long-term financial projections for raising the safety and coverage of the National Health Insurance ○ Financial analyses and responses for the National Pension Plan based on different population scenarios ○ Financial projections for the sustainability of the Long-term Care Insurance ○ Food and nutrition policy responses for healthy old age ○ Envisaging the life of the elderly in the age of extended life span. ㅁPolicy Responses ○ Population projections and estimations - Projecting and estimating populations of 2010~2100 based on four scenarios - with different fertilities, force of mortality - using the cohort component method. - Total population is projected to decrease to 42.99 million ~ 48.03 million by 2050, to 17.82 million ~ 3,006 million by 2100, based on different scenarios. - The life expectancy is projected to be 91.78 for men and 96.07 for women in 2100. ○ The mid- and long-term financial projections for the National Health Insurance - Projections were made only about National Health Insurance, not about public health expenditures, using a projection method of the OECD(2006). - If the scenario 2 will be realized, whereby there will be no reduction in health expenditures and the residual growth rate will converge to 0% by 2050, the funds of the National Health Insurance will grow by an annual average of 9.98% until 2020. ○ Long-term financial projections for the National Pension Plan - With the National Pension Actuarial Valuation(2008) as an economic variable, financial estimations were made in the case of TFR being 1.28 and 1.70, and also for extended life span. - With extended life expectancy taken into consideration, it is projected that the support ratio will increase to 150.2% in 2100 from 11% in 2010, the pension fund will be completely depleted by 2056, and the total pension expenditure will be 11.7% of GDP in 2100. ○ Long-term Care Insurance - Population aging has a positive aspect of prolonging life attached with a negative impact on the economy. - The costs for the LTC insurance are projected to increase to 2.1% of GDP by 2050, increasing financial burden on the economy. ○ Analysis of the food consumption and morbidity of the elderly and recommended alternatives - The nutrition state of the elderly gets worse as the age increases with their diet consisting mainly of carbohydrate and fiber. - Life-style related chronic diseases such as hypertension, diabetes, and hyperlipidemia on the increase among the elderly ○ ○ Debates on the definition of old age and policy implications - Debates are on the rise about the age of 65 as entry into old age as defined in many laws - 68.3% of the population now see the age 70 as the entry into old age, and this perception is increasing. ㅁContributons to Policy ○ Presented four scenarios based on basic policy-related data, including fertility, force of mortality ○ Financial estimations for the National Health Insurance, the National Pension Plan, and the Long-term Care Insurance in the age of population aging ○ Analysis of the elderly's food consumption and morbidity and the recommendation of a diet full of vegetables, fiber, protein and polysaccharide ○ Conducted a multi-faceted review on the elderly and made suggestions on improvement
dc.description.tableOfContentsAbstract 1 요 약 5 제1장 서론 25 제1절 연구 필요성 및 배경 25 제2절 연구 목적 27 제3절 연구내용 28 제4절 연구방법 30 제2장 평균수명 연장에 따른 인구추계 35 제1절 인구추계 방법 및 가정 36 제2절 추계결과 45 제3절 추계 결과의 함의 56 제3장 100세 시대 대비 건강보험 재정전망 및 정책과제 61 제1절 건강보험 중장기 재정전망 61 제2절 정책과제 79 제4장 100세 시대 대비 국민연금 재정전망 및 정책과제 89 제1절 국민연금 재정분석 89 제2절 분석결과 및 정책과제 제안 101 제5장 노인장기요양보험 재정전망 및 정책과제 107 제1절 연구목적 107 제2절 추계의 기본 관점 108 제3절 연구방법 109 제4절 기초자료 112 제5절 추계결과 113 제6절 정책대안 115 제6장 100세 대비 노인층의 영양섭취 실태 및 정책과제 119 제1절 전 연령층의 영양섭취 특성 119 제2절 60대 이후 연령층의 영양섭취 특성 129 제3절 일본 현황 137 제4절 요약 및 시사점 141 제7장 노인의 연령기준 관련 논점과 정책적 함의 147 제1절 노화‧노인에 관한 이론적 검토 147 제2절 인구고령화 및 노인의 삶의 현황 150 제3절 한국인의 ‘노인’에 대한 인식 및 태도 156 제4절 우리나라의 법과 정책에 나타난 노인의 정의 158 제5절 노인 연령기준 관련 국제 동향 164 제6절 정책적 함의 168 참고문헌 173 부 록 181 부록 1. 주요 기초자료 181
dc.formattext/plain
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Korea (CC BY-NC-ND 2.0 KR)
dc.rightsKOGL BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.rights.urihttp://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do
dc.title건강한 100세를 위한 부문별 대응정책 개발
dc.title.alternativeTitle: Developing Policies for Healthy Old Age in the Age of Centenarians
dc.typeBook
dc.type.localReport
dc.subject.keyword건강한 100세
dc.subject.keyword대응정책
dc.contributor.affiliatedAuthor김진수
dc.contributor.affiliatedAuthor신영석
dc.contributor.affiliatedAuthor신화연
dc.contributor.affiliatedAuthor윤석명
dc.contributor.affiliatedAuthor정경희
dc.contributor.affiliatedAuthor이삼식
dc.type.other연구보고서
dc.identifier.localId연구보고서 2011-54
dc.identifier.localIdResearch Monographs 2011-54
dc.subject.kihasa건강증진
dc.subject.kihasa고령화대응
KIHASA 주제 분류
보건의료 > 건강증진
인구와 가족 > 고령화대응
메타데이터 간략히 보기

다운로드 파일

공유

qrcode
공유하기
Cited 3 time in

아이템 조회 수, 다운로드 수

Loading...

라이선스

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.