Publications

프랑스의 학교 분리(ségrégation scolaire) 대응을 위한 사회적 혼합(mixité sociale) 실험과 시사점 = France’s Social Mix as a Way to Fight School Segregation and Its Implications

Full metadata record

DC Field Value
dc.contributor.author임밝네
dc.date.accessioned2024-03-28T00:16:49Z
dc.date.available2024-03-28T00:16:49Z
dc.date.issued2024-03-31
dc.identifier.issn2586-0844
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/44897
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.23063/2024.03.5
dc.description.abstract사회적 출신이 개인의 인생에 미치는 영향력에 기인한 사회적 불평등 완화는 프랑스 교육정책의 주요 목적 중 하나이다. 학교 내 또는 학교 간 학생들의 사회경제적 특징에 따른 학교 분리가 교육 기회의 형평성을 방해하고 사회적 불평등을 심화시켜 결과적으로 사회통합에 부정적인 영향을 미칠 수 있는 중요한 문제로 대두된다. 이에 학교 분리 완화를 위한 ‘사회적 혼합’이 교육정책의 핵심 목표가 되었고 교육부를 중심으로 2016년부터 중학교의 사회적 혼합을 촉진하기 위한 다양한 실험이 진행되었다. 이 실험 결과와 관련 연구를 토대로 2024년부터 3년간 ‘혼합계획’이 추진될 예정이다. 이 글은 프랑스의 학교 간 사회적 분리 문제와 대응책으로서 사회적 혼합 관련 쟁점을 알아보고 사회적 혼합실험의 내용과 결과를 바탕으로 시사점을 제시하였다.
dc.description.abstractOne of the main goals of France’s education policy is to reduce the social inequalities that individuals face in life due to their social backgrounds. School segregation, whether within or between schools, where students are divided based on their socioeconomic status, has long been viewed as hindering equal educational opportunities, exacerbating social inequality, and, as a result, weakening social cohesion. In response, France’s education policy came to take as its goal “social mix” as opposed to school segregation. Since 2016, the French education ministry has experimented with various projects with a view to promoting social mix across middle schools. This year, France is embarking on a 3-year Social Mix Plan, established based on the outcome of these projects and research findings. This article explores social segregation within and between schools in France, as well as the issues and implications surrounding the promotion of social mix as a proposed solution.
dc.formattext/plain
dc.formattext/html; charset=utf-8
dc.formatapplication/rdf+xml; charset=utf-8
dc.format.extent17
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsKOGL BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.rights.urihttps://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do
dc.title프랑스의 학교 분리(ségrégation scolaire) 대응을 위한 사회적 혼합(mixité sociale) 실험과 시사점
dc.title.alternativeFrance’s Social Mix as a Way to Fight School Segregation and Its Implications
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword아동복지
dc.subject.keyword아동정책
dc.subject.keyword사회통합
dc.subject.keywordChild Welfare
dc.description.eprintVersionpublished
dc.contributor.alternativeNameIm, Bakne
dc.identifier.doi10.23063/2024.03.5
dc.citation.title국제사회보장리뷰
dc.citation.titleGlobal Social Security Review
dc.citation.volume2024
dc.citation.volume28
dc.citation.number
dc.citation.date2024-03-31
dc.citation.startPage66
dc.citation.endPage82
dc.identifier.bibliographicCitation국제사회보장리뷰 2024년 봄 28호, pp.66-82
dc.identifier.bibliographicCitationGlobal Social Security Review 2024 No.봄 28, pp.66-82
dc.date.dateaccepted2024-03-28T00:16:49Z
dc.date.datesubmitted2024-03-28T00:16:49Z
dc.subject.kihasa아동복지
dc.description.section이슈분석
KIHASA 주제 분류
사회서비스 > 아동복지
메타데이터 간략히 보기

다운로드 파일

링크

공유

qrcode
공유하기

아이템 조회 수, 다운로드 수

Loading...

라이선스

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.