Publications

고등학생의 학교생활만족도에 대한 보호요인의 영향: 자아존중감, 부모의 자율성지지, 인권존중을 중심으로 = Effects of Protective Factors on School Life Satisfaction among Korean High School Students: Focused on Self-Esteem, Parental Autonomy Support, and Human Rights Respect

Full metadata record

DC Field Value
dc.contributor.author손인봉
dc.contributor.author최정아
dc.date.accessioned2023-01-12T05:09:37Z
dc.date.available2023-01-12T05:09:37Z
dc.date.issued2022-12-31
dc.identifier.issn1226-072X
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/41189
dc.description.abstract본 연구의 목적은 고등학생의 학교생활만족도에 대하여 보호요인인 자아존중감, 부모의 자율성지지, 인권존중이 인구사회학적 특성과 위험요인을 넘어서서 유의한 영향을 미치는지 실증적으로 검증하고자 하는 것이다. 이를 위하여 한국청소년정책연구원에서 실시한 ‘2019 아동・청소년 인권실태조사’의 고등학생 자료를 이용하여 인구사회학적 특성인 성별, 연령, 성적, 경제적 수준, 가족구성, 위험요인인 우울, 교사폭력, 또래괴롭힘, 차별피해 그리고 보호요인인 자아존중감, 부모의 자율성지지, 인권존중과 학교생활만족도 사이의 관계에 대하여 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 인구사회학적 특성과 위험요인을 넘어서서 보호요인이 학교생활만족도를 유의하게 설명하는 것으로 나타났으며, 자아존중감과 부모의 자율성지지, 인권존중이 학교생활만족도에 각각 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 고등학생의 학교생활에 대한 만족도를 증진시키기 위하여 위험요인을 예방하거나 감소시키는 것뿐 아니라 보호요인인 자아존중감, 부모의 자율성지지, 인권존중을 강화하기 위한 적극적이면서도 다차원적인 노력이 필요함을 뒷받침하는 것으로서 이에 근거하여 관련된 함의를 제시하였다.
dc.description.abstractThis study intended to investigate the effects of protective factors on school life satisfaction among Korean high school students, over and above the effects of risk factors. Specifically, this study examined the effects of risk factors­depression, peer victimization, teacher violence, and discrimination­and protective factors­self-esteem, parental autonomy support, and human rights respect­using hierarchical regression analysis. The data of 3,370 high school students nationwide were analyzed using SPSS 24.0. The findings showed that the final model where self-esteem, parental autonomy support, and human rights respect were additionally entered was significantly improved compared with the second model where socio-demographic characteristics and risk factors were entered. Specifically, self-esteem, parental autonomy support, and human rights respect had positive effects on school life satisfaction, controlling for the socio-demographic characteristics and risk factors. Given these findings, this study suggests that interventions for reinforcing self-esteem, parental autonomy support, and human rights respect are required to promote school life satisfaction.
dc.formatapplication/pdf
dc.format.extent18
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsKOGL BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.rights.urihttp://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do
dc.title고등학생의 학교생활만족도에 대한 보호요인의 영향: 자아존중감, 부모의 자율성지지, 인권존중을 중심으로
dc.title.alternativeEffects of Protective Factors on School Life Satisfaction among Korean High School Students: Focused on Self-Esteem, Parental Autonomy Support, and Human Rights Respect
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword학교생활만족도
dc.subject.keyword보호요인
dc.subject.keyword자아존중감
dc.subject.keyword부모의 자율성지지
dc.subject.keyword인권존중
dc.subject.keywordSchool Life Satisfaction
dc.subject.keywordProtective Factors
dc.subject.keywordSelf-Esteem
dc.subject.keywordParental Autonomy Support
dc.subject.keywordHuman Rights Respect
dc.description.eprintVersionpublished
dc.contributor.alternativeNameSon, In-Bong
dc.contributor.alternativeNameChoi, Jung-Ah
dc.identifier.doi10.15709/hswr.2022.42.4.44
dc.citation.title보건사회연구
dc.citation.titleHealth and Social Welfare Review
dc.citation.volume42
dc.citation.number4
dc.citation.date2022-12-31
dc.citation.startPage44
dc.citation.endPage61
dc.identifier.bibliographicCitation보건사회연구 제42권 제4호, pp.44-61
dc.identifier.bibliographicCitationHealth and Social Welfare Review Vol.42 No.4, pp.44-61
dc.date.dateaccepted2023-01-12T05:09:37Z
dc.date.datesubmitted2023-01-12T05:09:37Z
dc.subject.kihasa아동복지
KIHASA 주제 분류
사회서비스 > 아동복지
메타데이터 간략히 보기

다운로드 파일

링크

공유

qrcode
공유하기
Cited 0 time in

아이템 조회 수, 다운로드 수

Loading...

라이선스

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.