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상용치료원 유무와 의사-환자 커뮤니케이션: 한국의료패널 환자경험조사를 중심으로 = Usual Source of Care and Communication Between Physician and Patients: Patient Experiences in the Korea Health Panel Survey (KHPS)

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dc.contributor.author오종묵
dc.contributor.author황종남
dc.date.accessioned2021-04-02T02:13:32Z
dc.date.available2021-04-02T02:13:32Z
dc.date.issued2021-03-31
dc.identifier.issn1226-072X
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/37481
dc.description.abstract환자 중심 의료 체계에서 환자는 더 이상 의사의 일방적 지시를 받는 존재가 아닌 상호협력적 의사소통을 할 수 있는 존재이다. 이 연구의 목적은 환자중심의료 체계 실현을 가능하게 하는 요인 중 하나인 상용치료원의 유무가 진료과정에서 환자가 경험하는 의사-환자 커뮤니케이션과 어떤 관계가 있는지 분석하고 이를 토대로 의사-환자 커뮤니케이션을 향상시킬 수 있는 정책적 방안을 제시하고자 한다. 한국의료패널조사 2017년 자료를 활용하였으며, 인구·사회학적 요인을 통제한 후 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 연구 결과 상용치료원이 있는 집단과 비교하여 상용치료원이 없는 집단은 의사와의 대화 시간이 부족했으며(OR=1.65; p<.01), 의사의 설명을 쉽게 이해하지 못하였고(OR=1.51; p<.01), 궁금증이나 걱정스러운 점을 말할 기회가 부족했으며(OR=1.73; p<.01), 치료 결정에 본인의 의견이 반영이 불충분한 것으로 나타났다(OR=1.32; p=0.00). 이러한 결과는 의사-환자 커뮤니케이션 수준을 향상시키기 위해 진료시간을 충분히 확보할 수 있는 진료환경에 대한 제도적 보장이 필요하며, 상용치료원이 효과적인 커뮤니케이션 및 치료 결정 과정에서 환자의 참여를 증진시킬 수 있는 주요한 수단으로써 고려되어야 할 필요가 있다는 것을 시사한다.
dc.description.abstractIn a patient-centered-care system, patients no longer simply follow the instructions of physicians, but should be able to communicate with them in a cooperative manner. The purpose of this study is to analyze whether the usual source of care, one of the factors enabling the implementation of a patient-centered-care system, actually affects the physician-patient communication in terms of patient experience. Data from the 2017 KHPS were used, and a logistic regression analysis was conducted after controlling for demographic factors. The study found that groups without a usual source of care did not spend sufficient time talking to physicians (OR=1.65; p<.01), had a hard time understanding the physician’s explanations (OR=1.51; p<.01), lacked the opportunity to ask questions or express concerns (OR=1.73; p<.01), and had insufficient respect for their own opinion on the treatment decision (OR=1.32; p=0.00). These results indicate the need of a usual source of care for patients to better ensure sufficient treatment time so as to improve patients’ experience in physician-patient communication, as the usual source of care should be considered the major means to increase patient participation in effective communication and treatment.
dc.formatapplication/pdf
dc.format.extent17
dc.languageeng
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsKOGL BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.rights.urihttp://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do
dc.title상용치료원 유무와 의사-환자 커뮤니케이션: 한국의료패널 환자경험조사를 중심으로
dc.title.alternativeUsual Source of Care and Communication Between Physician and Patients: Patient Experiences in the Korea Health Panel Survey (KHPS)
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword상용치료원
dc.subject.keyword의사-환자 커뮤니케이션
dc.subject.keyword환자 경험
dc.subject.keyword환자 중심 의료 체계
dc.subject.keywordUsual Source of Care
dc.subject.keywordPhysician-Patient Communication
dc.subject.keywordPatient Experience
dc.subject.keywordPatient-Centered-Care
dc.description.eprintVersionpublished
dc.contributor.alternativeNameOh, Jongmuk
dc.contributor.alternativeNameHwang, Jongnam
dc.citation.title보건사회연구
dc.citation.titleHealth and Social Welfare Review
dc.citation.volume41
dc.citation.number1
dc.citation.date2021-03-31
dc.citation.startPage234
dc.citation.endPage250
dc.identifier.bibliographicCitation보건사회연구 제41권 제1호, pp.234-250
dc.identifier.bibliographicCitationHealth and Social Welfare Review Vol.41 No.1, pp.234-250
dc.date.dateaccepted2021-04-02T02:13:32Z
dc.date.datesubmitted2021-04-02T02:13:32Z
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