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사회복지조직의 내부마케팅과 조직성과에 대한 조직몰입의 매개효과 분석 = An Analysis of the Mediating Effect of Organizational Commitment on the Relationship between Internal Marketing of Social Welfare Organizations and their Organizational Performance

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dc.contributor.author심정미
dc.contributor.author조성숙
dc.date.accessioned2018-10-12T08:08:03Z
dc.date.available2018-10-12T08:08:03Z
dc.date.created2018-09-30
dc.date.issued2018-09-30
dc.identifier.issn1226-072X
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/30362
dc.description.abstract본 연구는 사회복지조직의 내부마케팅, 조직몰입, 조직성과 간의 관계를 규명하고, 내부마케팅과 조직성과 간에 작용하는 조직몰입의 매개효과를 검증하는 데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 대구 및 경북 지역의 사회복지관, 장애인복지관, 노인복지관에 종사하는 사회복지사를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 상관관계 및 구조방정식 모형을 통해 도출된 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 내부마케팅, 조직성과, 조직몰입 간에는 모두 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 사회복지조직의 내부마케팅과 조직성과 사이에서 조직몰입은 매개효과를 나타내고 있었다. 연구 결과에 근거하여 사회복지실천현장에서 적용 가능한 정책적 및 실천적 함의를 제시하였다. 본 연구는 사회복지조직의 내부마케팅과 조직성과 간의 관계를 규명하고 조직몰입의 매개효과를 검증함으로써, 효과적인 사회복지조직 관리를 위한 다양한 함의를 제공할 것으로 기대된다.
dc.description.abstractThis study aims to examine the relationships among internal marketing of social welfare organizations, organizational commitment and organizational performance and further to verify the mediating effect of organizational commitment between internal marketing and organizational performance. For these purposes, we performed the survey with social welfare workers employed in 3 kinds of social welfare organizations including social welfare centers, welfare centers for the disabled, and welfare centers for the elderly located in Daegu and GyeongBuk area. The main study results are as follows. First, the positive correlation was found among internal marketing, organizational performance and organizational commitment. Second, organizational commitment showed a mediating effect between the internal marketing and organizational performance. Based on the survey findings, we presented policy and practical implications. This study is expected to provide various kinds of implications for effective management of social welfare organizations.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
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dc.title사회복지조직의 내부마케팅과 조직성과에 대한 조직몰입의 매개효과 분석
dc.title.alternativeAn Analysis of the Mediating Effect of Organizational Commitment on the Relationship between Internal Marketing of Social Welfare Organizations and their Organizational Performance
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword사회복지조직
dc.subject.keyword내부마케팅
dc.subject.keyword조직몰입
dc.subject.keyword조직성과
dc.subject.keyword매개효과
dc.subject.keywordSocial Welfare Organizations
dc.subject.keywordInternal Marketing
dc.subject.keywordOrganizational Commitment
dc.subject.keywordOrganizational Performance
dc.subject.keywordMediating Effect
dc.description.eprintVersionpublished
dc.citation.title보건사회연구
dc.citation.titleHealth and Social Welfare Review
dc.citation.volume38
dc.citation.number3
dc.citation.date2018-09-30
dc.citation.startPage392
dc.citation.endPage419
dc.identifier.bibliographicCitation보건사회연구 제38권 제3호, pp.392-419
dc.identifier.bibliographicCitationHealth and Social Welfare Review Vol.38 No.3, pp.392-419
dc.date.dateaccepted2018-10-12T08:08:03Z
dc.date.datesubmitted2018-10-12T08:08:03Z
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