국내 요양병원 감염관리담당자의 감염관리 업무, 업무 수행 시 어려움과 교육 요구

제목
국내 요양병원 감염관리담당자의 감염관리 업무, 업무 수행 시 어려움과 교육 요구
Infection Control Tasks, Difficulties, and Educational Needs of Infection Control Practitioners in Long Term Care Facilities in Korea
저자

정선영; 김옥선; 최정화; 이소진

키워드
직무분석; 감염관리담당자; 교육; 장기요양기관; 질적 연구; Task Performance and Analysis; Need Assessment; Infection Control Practitioners; Long-Term Care; Qualitative Research
발행연도
2018-09-30
발행기관
한국보건사회연구원
Series
보건사회연구 제38권 3호, pp.331-362
Journal Title
보건사회연구
초록
본 연구는 국내 요양병원 감염관리담당자의 감염관리 업무, 업무 수행 시 어려움과 교육 요구를 파악하기 위하여 요양병원 감염관리담당자 14명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰 방법으로 수행하였다. 인터뷰 자료를 기록하고, 기록한 자료는 질적 내용분석 방법으로 분석하였다. 분석결과, 요양병원 감염관리담당자의 감염관리 업무는 (1)손위생 여부를 조사하고 증진시키기, (2)소독과 멸균 물품선택, 절차집행 및 점검하기, (3)옴, 결핵 및 다제내성균 환자 관리하기, (4)직원을 대상으로 감염전파방지에 대한 교육하기, (5)보호자와 방문객으로 인한 감염전파 예방하기, (6)의사결정시 근거를 제시하고 이견을 조정하기로 나타났다. 업무 수행 시 어려움은 (1)감염관리담당자의 업무역량 부족, (2)격리시설 부족 및 운영 어려움, (3)간호사 및 감염관리담당자 인력 부족, (4)직원들의 감염관리 지식 및 실천 부족, (5)경영진의 감염관리 인식 부족, (6)요양병원 현실을 반영하지 못하는 수가, (7)외부 지원체계 부족이었다. 교육 요구는 (1)교육내용, (2)교육수준, (3)교육방법 측면에서 도출하였다. 요양병원 감염관리담당자의 역량을 증진시키고 업무 수행 시 어려움을 해결하기 위하여 업무와 교육 요구를 반영한 감염관리 교육 및 훈련 프로그램을 개발하고 운영할 필요가 있다.

The purpose of this study was to explore the tasks, difficulties, and educational needs of infection control practitioners (ICPs) in long-term care facilities (LTCFs). Method: The participants were 14 ICPs. Data were collected using a focus group interview. The interview was recorded and the transcribed data were analyzed using qualitative content analysis. Result: The following six categories of tasks emerged: (1) monitor and improve hand hygiene, (2)disinfection and sterilization items selection, procedures enforcement, inspection, (3)Manage patients with scabies, tuberculosis and multi-drug resistant bacteria, (4)educate health-care worker (HCW) about preventing infection, (5)prevent spread of infection caused by care giver and visitor, and (6)provide evidence in decision making, and mediate disagreement. The following seven categories of difficulties emerged: (1)lack of competency pertaining to ICPs, (2)lack of isolation facilities and operational difficulties, (3)nurses’ and ICPs’ manpower shortage, (4)lack of knowledge and practice of HCW about infection control (IC), (5) lack of awareness of executives about IC, (6)payment that does not reflect the reality of LTCFs, and (7) lack of external support systems. The following three categories of needs emerged: (1) educational contents, (2)educational level, and (3)educational methods. Conclusion: It is necessary to develop and operate an IC education and training program that reflects the tasks and educational needs for solving the difficulties in IC and to improve the competency of ICPs in LTCFs.
ISSN
1226-072X
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