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커뮤니케이션 수단으로서의 담뱃갑 포장: 저타르와 가향 담배의 인식과 선택을 예측하는 포장 요인 연구 = Cigarette Packages as Marketing Communication Tools: Predictive Roles of Cigarette Package Elements in Perceptions and Choices of Low-Tar and Flavored Cigarettes

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dc.contributor.author백혜진
dc.date.accessioned2018-10-12T07:38:42Z
dc.date.available2018-10-12T07:38:42Z
dc.date.created2018-09-30
dc.date.issued2018-09-30
dc.identifier.issn1226-072X
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/30359
dc.description.abstract본 연구는 14~62세 흡연자 531명을 대상으로 실시한 온라인 설문 연구를 통해 저타르 담배에 대한 인식, 현재 시판되는 6가지의 저타르 및 가향 담배의 포장 이미지에 대한 위험 인식 및 선호도, 저타르 및 가향 담배 선택을 예측하는 담뱃갑 포장 요인을 살펴 보았다. 또한 연구문제 별로 청소년, 젊은 성인, 25세 이상의 성인 흡연자간의 차이를 비교하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 모든 연령대의 흡연자들은 저타르 담배가 더 순하고 더 부드럽다고 인식하고 있었다. 특히 이러한 인식은 25세 이상 성인 흡연자 사이에서 더 높게 나타난 반면, “몸에 덜 해롭다”는 인식은 청소년 흡연자 집단에서 더 높게 나타났다. 둘째, 연령대에 관계 없이 흡연자들은 가장 순하고 부드러운 담배 제품과 가장 덜 해로울 것 같은 담배 제품으로 타르 양이 가장 적은 더 원 화이트(0.1mg)가 아닌 에쎄 수(1mg)를 가장 많이 선택했고, 가장 피우고 싶은 담배 제품으로 말보로 아이스 블라스트 원(1mg)을 가장 많이 선택하였다. 셋째, 로지스틱 회귀분석 결과 에쎄 수의 선택을 예측한 주요 요인은 담뱃갑 디자인(이미지)인 반면, 더 원 화이트의 선택을 예측한 주요 요인은 담뱃갑 색깔과 타르양이었다. 또한 가장 피우고 싶은 담배로 말보로를 선택하는데 있어 통계적으로 유의미한 예측 요인은 담뱃갑 색깔이었다.
dc.description.abstractThis study analyzed an online survey of 531 smokers aged 14-62 to examine the following: (1) their perceptions of low-tar cigarettes; (2) their choices of cigarettes among six popular low-tar and flavored cigarette brands in terms of perceptions and preferences; and (3) cigarette package elements that predicted their choices. Differences among these examinations were also compared across three age groups: adolescents (age 14-19), young adults (20-24), and adults (25+). Results are as follows. First, smokers across all three age groups perceived low-tar cigarettes to be smoother and milder. These perceptions were particularly high among the adult age group, whereas the perception that low-tar cigarettes are less harmful than regular cigarettes was highest among adolescents. Second, regardless of age group, the highest number of respondents selected the “ESSE Su (1mg)” brand as smoothest and least harmful. In addition, the highest number of respondents chose “Marlboro Ice Blast One (1mg)” as the brand that they want to smoke the most. A series of hierarchical logistic regression analyses showed the following: the significant predictor for choosing Esse Su as the mildest/smoothest and least harmful cigarette was package design (image); the significant predictors of choosing The One White (0.1mg) as the least harmful cigarette were tar amount descriptor and package color; and the significant predictor for choosing Marlboro as the cigarette that most respondents wanted to smoke was package color.
dc.formatapplication/pdf
dc.format.extent28
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsAn error occurred on the license name.
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dc.title커뮤니케이션 수단으로서의 담뱃갑 포장: 저타르와 가향 담배의 인식과 선택을 예측하는 포장 요인 연구
dc.title.alternativeCigarette Packages as Marketing Communication Tools: Predictive Roles of Cigarette Package Elements in Perceptions and Choices of Low-Tar and Flavored Cigarettes
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword담배 포장 마케팅 커뮤니케이션
dc.subject.keyword담뱃갑
dc.subject.keyword디자인
dc.subject.keyword색깔
dc.subject.keyword함축적 건강정보
dc.subject.keyword가향
dc.subject.keyword저타르
dc.subject.keyword저위험 인식
dc.subject.keyword담배 마케팅
dc.subject.keywordCigarette Package Marketing Communication
dc.subject.keywordDesign
dc.subject.keywordColor
dc.subject.keywordFlavor
dc.subject.keywordLow-Tar
dc.subject.keywordPerceptions of Reduced Harm
dc.subject.keywordTobacco Marketing
dc.description.eprintVersionpublished
dc.citation.title보건사회연구
dc.citation.titleHealth and Social Welfare Review
dc.citation.volume38
dc.citation.number3
dc.citation.date2018-09-30
dc.citation.startPage303
dc.citation.endPage330
dc.identifier.bibliographicCitation보건사회연구 제38권 제3호, pp.303-330
dc.identifier.bibliographicCitationHealth and Social Welfare Review Vol.38 No.3, pp.303-330
dc.date.dateaccepted2018-10-12T07:38:42Z
dc.date.datesubmitted2018-10-12T07:38:42Z
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