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노인 도박중독자의 회복경험에 관한 질적 사례 연구: 카지노 단도박자를 중심으로 = A Qualitative Case Study of Recovery from Gambling Addiction in the Elderly: Focus on Casino Gambling Addicts in Recovery

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dc.contributor.author강준혁
dc.contributor.author주완태
dc.date.accessioned2018-07-09T07:14:17Z
dc.date.available2018-07-09T07:14:17Z
dc.date.created2018-06-30
dc.date.issued2018-06-30
dc.identifier.issn1226-072X
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/29803
dc.description.abstract본 연구의 목적은 노인 도박자들의 회복 경험을 탐구하는데 있다. 세평적 사례선택(reputational case selection)을 통해 총 5명의 사례자를 선정했고, 1:1 심층면담을 통해 자료를 수집했다. 수집된 자료는 Creswell(2013)이 제안한 사례연구 방법을 적용해 분석했다. 첫째, 연구절차에 따라 ‘사례 내 분석’을 시도했다. 이를 통해 개별 사례자들이 가지고 있는 ‘노인 도박중독자의 회복 경험의 맥락’을 드러냈다. 둘째, 사례 간 분석을 통해 총 13개의 사례 간 통합주제를 추출했다. 분석 결과 깨어진 환상, 죽음불안을 통해 사례자들은 단도박을 시작했으며, 고독감, 허송세월에 대한 후회, 불안한 노후, 늙은 몸, 무료함, 생활도박의 유혹 때문에 회복과정에서 갈등했다. 그리고 사례자들은 새로운 생활세계 구축, 생활고 극복, 타자를 통한 반성, 대안적 활동, 소박한 꿈과 희망 생성을 통해 도박중독에서 벗어나고 있었다. 연구자들은 이 같은 연구결과를 바탕으로 죽음 성찰 기회 제공, 서비스 접근성 확대, 노인 일자리 제공, 회복 환경 조성에 대한 필요성, 노년기 특성이 반영된 회복프로그램 개발 및 적용을 제안했다.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to explore the recovery experience of the elderly gamblers. A total of five cases were selected through reputational case selection and data were collected through one-to-one in-depth interview. The collected data were analyzed by the case study method proposed by Creswell (2013). First, we attempted ‘within-case analysis’ according to the research procedure. This revealed the context of the recovery experience of the gambling addicts. Second, a total of 13 integrated cross-case topics were extracted from cross-case analyses. As a result of the analysis, elderly gamblers started to stop gambling through disillusionment and death anxiety and conflicted in the process of recovery due to the loneliness, the regret of the years, the anxious aging, the old body, the joyfulness, and the temptation of life gambling. However, they were escaping from gambling addiction by constructing a new life-world, overcoming everyday obstacles, self-reflection through others, alternative activities, and having simple dreams and hope creation. Based on these findings, the researchers suggested the development and application of recovery programs that reflect the need for opportunity to reflect death, increase access to services, provision of jobs for senior citizens, and generation of recovery environment.
dc.formatapplication/pdf
dc.format.extent34
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsAn error occurred on the license name.
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dc.title노인 도박중독자의 회복경험에 관한 질적 사례 연구: 카지노 단도박자를 중심으로
dc.title.alternativeA Qualitative Case Study of Recovery from Gambling Addiction in the Elderly: Focus on Casino Gambling Addicts in Recovery
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword노인
dc.subject.keyword도박
dc.subject.keyword중독
dc.subject.keyword회복
dc.subject.keyword사례연구
dc.subject.keywordElderly
dc.subject.keywordGambling
dc.subject.keywordAddiction
dc.subject.keywordRecovery
dc.subject.keywordCase Study
dc.description.eprintVersionpublished
dc.citation.title보건사회연구
dc.citation.titleHealth and Social Welfare Review
dc.citation.volume38
dc.citation.number2
dc.citation.date2018-06-30
dc.citation.startPage316
dc.citation.endPage349
dc.identifier.bibliographicCitation보건사회연구 제38권 제2호, pp.316-349
dc.identifier.bibliographicCitationHealth and Social Welfare Review Vol.38 No.2, pp.316-349
dc.date.dateaccepted2018-07-09T07:14:17Z
dc.date.datesubmitted2018-07-09T07:14:17Z
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