Publications

통일 이후 북한지역 사회보장제도 - 통합기 단일체제 = Social Security System in the North Korean Region after Unification: For an Integrated System

Full metadata record

DC Field Value
dc.contributor.author이철수
dc.contributor.author우해봉
dc.contributor.author조성은
dc.contributor.author송철종
dc.contributor.author정해식
dc.contributor.author고혜진
dc.contributor.author모춘흥
dc.contributor.author민기채
dc.contributor.author이각희
dc.contributor.author이용하
dc.contributor.author이은영
dc.contributor.author장인숙
dc.contributor.author정은미
dc.contributor.author한경훈
dc.contributor.author조보배
dc.contributor.author최요한
dc.date.accessioned2018-03-13T17:30:20Z
dc.date.available2018-03-13T17:30:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn9788968274916
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/29087
dc.description.abstract현재 남북한의 사회보장제도의 격차를 고려할 때 통일 이후 일정기간 동안은 운영 비용이나 효율성 측면에서 사회보장제도를 한시적으로 분리 운영하는 것이 바람직해 보인다. 이에 ‘통일 이후 북한지역 사회보장제도: 과도기 이중체제’(2016,이철수 등)에서는 일정 기간 남북한을 분리 운영하는 방식의 사회보장제도 통합 과정을 논의하였으며, 본 연구는 후속연구로 과도기 이중체제가 종료된 통일이후 10년의 시점(통합기 단일체제)에서 사회보장제도의 구체적 통합방안을 모색하였다. 구체적으로 본 연구에서는 통합기 단일체제 진입에 대한 사회경제적 상황을 전제하며 관련 법적 제 문제 및 북한주민생활실태를 고찰하였으며, 구체적으로 사회보장제도 중 소득보장체계를 중심으로 제도 통합방안을 논의한다. 기초생활보장제도, 기초연금, 국민연금의 구체적 통합방안을 다루었으며 보론에서는 공무원연금 통합 쟁점을 논의하였다.
dc.description.abstractThis study analyzed the socioeconomic situations and legal problems that North Korea may face in a post-reunified Korea and discussed ways to achieve the system integration of income security programs. First, we discussed ways to integrate public assistance programs into a single system, focusing on its target group, benefit level, delivery, and estimated expenditures. Next, the framework of the old-age income security system is presented. The basic directions, principles, characteristics of the income security system, and the measures for the integration of the income security system were discussed. We also looked at the integration plan of basic pension, national pension, and public employee pension in terms of coverage, benefits, delivery system, and financial burden. In the integration period, it is difficult to separate the two Koreas from each other as in the case of the dual system of transition period. The social security system should be integrated with each system, risk, subject, and service, and treat North Koreans equally with South Koreans in terms of system application, type of benefits, and level of benefits. In particular, the problem of improving the North Korean housing shortage and the old housing environment will be an important variable for the North Korean people to move to the South after unification. Therefore, it is a major task to improve the housing and residential environment of North Korea during the integration period. It should be noted that if the productivity gap and the difference in human capital between South Koreans and North Koreans after unification can not be reduced rapidly, then there will be a huge amount of public assistance recipients and the financial burden of the unification government can be very large. It is unlikely that the enormous amount of public assistance funding will be covered by tax revenues in North Korea, and the economic and administrative infrastructure of local governments in North Korea is likely to be weak. Therefore, during the integration period, a lot of financial burden is expected from the central government. In addition, a combination of flat-rate pension and earnings-related element was found to be a reasonable and efficient pension model for Korea after the transition period. In this integration process, the basic pension changes to a supplementary public pension, while maintaining the status of minimum income security. In addition, the National Pension adjusts and expands in accordance with the economic growth of the North Korean region, and implements special elderly pensions for substantial institutional benefits. In order to actualize such a model, it is necessary to actively promote the transition to such a system before unification.
dc.description.tableOfContentsAbstract 1 요 약 5 제1장 서론 19 제1절 문제 제기와 연구 목적 21 제2절 연구의 방법과 범위 26 제2장 통합기 단일체제 진입에 대한 논의 29 제1절 서론 31 제2절 통합기 단일체제 진입의 선결조건 36 제3절 통합기 단일체제 진입의 전제 상황 39 제4절 통합기 단일체제 진입에 관한 쟁점 71 제5절 통합기 단일체제의 설정 틀: 기준 84 제6절 소결 89 제3장 통합기 단일체제의 법적 제 문제 93 제1절 서론 95 제2절 통일국가의 법제도 통합 방향 97 제3절 단계적 통합을 위한 규범체계 고찰 122 제4절 사회보장제도 관련 남북한 법제통합의 헌법적 쟁점 137 제4장 북한 주민 생활 실태 155 제1절 서론 157 제2절 경제활동 실태 159 제3절 소득 실태 165 제4절 주택 실태 178 제5절 소결 197 제5장 기초생활보장제도 적용 방안 201 제1절 서론 203 제2절 적용 대상 207 제3절 급여 209 제4절 재정 214 제5절 전달체계 219 제6절 소결 221 제6장 소득보장체계의 기본 틀 225 제1절 서론 227 제2절 노후소득보장체계 관련 이론적 기초 230 제3절 완전 통합기 노후소득보장체제 구상 243 제4절 소결 259 제7장 기초연금 적용 방안 263 제1절 서론 265 제2절 적용 대상 270 제3절 급여 274 제4절 재정 281 제5절 전달체계 302 제6절 소결 303 제8장 국민연금 적용 방안 307 제1절 서론 309 제2절 적용 대상 319 제3절 급여 329 제4절 재정 338 제5절 전달체계 341 제6절 소결 343 제9장 결론 345 제1절 연구 요약 347 제2절 정책 제언 349 [보론] 공무원연금 통합의 쟁점 353 참고문헌 383 부 록 393 부록 1. 독일 통일의 사례 393
dc.formatapplication/pdf
dc.formatimage/jpeg
dc.format.extent419
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Korea (CC BY-NC-ND 2.0 KR)
dc.rightsKOGL BY-NC-ND
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.rights.urihttp://www.kogl.or.kr/info/licenseType4.do
dc.title통일 이후 북한지역 사회보장제도 - 통합기 단일체제
dc.title.alternativeSocial Security System in the North Korean Region after Unification: For an Integrated System
dc.typeBook
dc.type.localReport
dc.subject.keyword통일사회보장
dc.subject.keyword통합기 단일체제
dc.subject.keywordKorea unification
dc.subject.keywordsocial security in reunified Korea
dc.contributor.affiliatedAuthor우해봉
dc.contributor.affiliatedAuthor조성은
dc.contributor.affiliatedAuthor송철종
dc.contributor.affiliatedAuthor정해식
dc.contributor.affiliatedAuthor조보배
dc.contributor.affiliatedAuthor최요한
dc.type.other연구보고서
dc.identifier.localId연구보고서 2017-32-01
dc.identifier.localIdResearch Monographs 2017-32-01
dc.subject.kihasa국제사회보장
dc.subject.kihasa사회통합
KIHASA 주제 분류
사회보장 일반 > 사회통합
사회보장 일반 > 국제사회보장
메타데이터 간략히 보기

다운로드 파일

공유

qrcode
공유하기
Cited 2 time in

아이템 조회 수, 다운로드 수

Loading...

라이선스

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.