소셜커머스 환경에서 심리적 계약 위반의 효과에 관한 연구

제목
소셜커머스 환경에서 심리적 계약 위반의 효과에 관한 연구
Exploring the Effects of Psychological Contract Violation and its Antecedents in the Context of Social Commerce
저자

이보경; 김병수; 윤시몬; 강영식

키워드
소셜커머스; 심리적 계약 위반; 사회적 편익; 특별우대 편익; 신뢰; 불평 의도; Social Commerce; Psychological Contract Violation; Switching Cost; Special Treatment Benefits; Social Benefits; Trust; Complaint Intention
발행연도
2012-12-31
발행기관
국제e-비즈니스학회
Series
e-비즈니스연구, vol. 13, no. 5, pp. 347 - 369
Journal Title
e-비즈니스연구
초록
소셜 네트워크 서비스 이용자의 폭발적인 증가로 혁신적인 유통구조인 소셜커머스가 폭발적으로 성장하고 있다. 그러나 검증되지 않은 업체들이 난립하고, 과도한 할인율을 제공한 판매업체가 소비자의 기대에 부합하지 못하는 제품과 서비스를 제공하는 피해 사례가 증가하고 있다. 이러한 피해 사례는 소비자의 심리적 계약 위반 인지에 대한 위험을 높이고 있다. 본 연구는 소셜커머스 환경에서 소비자가 인지한 심리적 계약 위반이 신뢰와 지속구매 의도, 불평 의도와 같은 수용 후 행동에 미치는 효과를 밝히고자 한다. 소셜커머스를 이용한 경험이 있는 178명의 응답자들을 분석한 결과, 심리적 계약위반의 불평 의도에 대한 긍정적 효과와 신뢰에 대한 부정적 효과가 검증되었다. 마지막으로, 본 연구의 시사점과 한계점이 토론되었다.

With the increasing number of social network service users, social commerce as the innovative distribution structure has been growing sharply. However, as social commerce providers are offering special discounts, there are increasingly large numbers of examples in which they fall short of consumers’ expectations. These examples are raising the possibility of the consumers’ perception of psychological contract violation. This study intends to explore the effects of psychological contract violation on trust, repurchase intention, and complaint intention in the context of social commerce. We found its positive effect on complaint intention and its negative effect on trust by analyzing data from 178 respondents with social commerce shopping experience. Lastly, the implications and limitations of this study are discussed.
목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구모형과 연구가설
Ⅳ. 연구방법
Ⅴ. 연구결과
Ⅵ. 연구 시사점 및 한계점
<참고문헌>
<ABSTRACT>
ISSN
1229-9936
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