자원봉사자의 사회적·경제적 가치분석 - 사회서비스 산업을 중심으로

제목
자원봉사자의 사회적·경제적 가치분석 - 사회서비스 산업을 중심으로
Analysis of the Socioeconomic Value of Volunteering in the Social Service Sector
저자

이철선이연희남상호; 김진희

키워드
자원봉사활동; 사회적 가치; 경제적 가치; 사회서비스 산업
발행연도
2016
발행기관
한국보건사회연구원
초록
본 연구는 소득 양극화와 고령화 및 저출산 현상으로 가중되고 있는 복지예산 절감과 재정지원 일자리 사업에 참여하고 있는 사회서비스 인력의 보완 요인으로서 자원봉사의 가능성에 주목하였다. 개인과 기업으로 나누어 한국의 자원봉사 연혁과 현황, 특성을 살펴보고 자원봉사활동이 가지는 막연한 의미를 산업연관분석과 인터넷 설문조사를 통해 사회적·경제적 가치를 산정하였다. 그리고 자원봉사활동의 재확산을 위한 선결과제인 7가지 주요 이슈를 제시하였다. 이를 종합하여 향후 한국이 자원봉사활동이 성장기로 재 진입하는 데 필요한 정책적 방향과 시사점을 도출하고자 하였다.

This study is aimed at examining volunteering as a potential source for reducing the financial burden of welfare spending that has been growing with increasing income disparities and advancing population aging. Volunteering is considered in this study also as a supplement to the social service workforce employed in government-subsidized work programs. This study first briefs the history and features of volunteering in Korea on the individual and corporate levels. Secondly, we estimate the socioeconomic value of volunteering based on our internet survey and our analysis of the potential of volunteering in the industrial context. Thirdly, we identify priority issues that need to be addressed in the effort to promote volunteering. Lastly, this study presents policy recommendations, and further discusses what should be done, to promote the voluntary sector. Our conclusion points to the need to reduce the risk of information on volunteering that the early majority (including enterprise entities) encounters. Increased policy attention is needed to foster a culture of sharing. Some of social economic organizations (including social enterprises) need to be recognized as “organizations in need of volunteers.” In addition, policy measures should be redesigned to better incentivize volunteering.
목차
Abstract 1
요 약 3
제1장 서 론 9
제1절 연구의 배경과 목적 11
제2절 연구의 내용과 방법 16
제2장 한국의 자원봉사 현황 19
제1절 한국의 자원봉사 연혁과 구조 21
제2절 한국의 개인 자원봉사 현황 36
제3절 한국의 기업 자원봉사 현황 53
제3장 자원봉사의 경제적·사회적 가치 측정 61
제1절 개관 63
제2절 자원봉사의 경제적 가치 측정 65
제3절 자원봉사의 사회적 가치 측정 78
제4장 자원봉사 재확산을 위한 7대 이슈 97
제1절 개관 99
제2절 한국의 자원봉사 재확산을 위한 7대 이슈 100
제5장 시사점과 정책적 과제 133
제1절 시사점 135
제2절 정책적 과제 142
참고문헌 153
부 록 157
보고서 번호
연구보고서 2016-49
ISBN
978-89-6827-418-3
Files in This Item:

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

License

Browse