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관계마케팅이 지역사회서비스의 재이용의사에 미치는 영향과 서비스품질의 매개효과 분석 = A Study on the Effect of Relationship Marketing on the Reuse Intention of Community Services and Analysis of Mediating Effect of Service Quality

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dc.contributor.author이현주
dc.contributor.author조성숙
dc.date.accessioned2016-07-08T02:06:30Z
dc.date.available2016-07-08T02:06:30Z
dc.date.issued2016-06-30
dc.identifier.issn1226-072X
dc.identifier.urihttps://repository.kihasa.re.kr/handle/201002/16279
dc.description.abstract본 연구는 재이용의사의 영향요인으로 관계마케팅과 서비스품질을 함께 고려하여 이를 지역사회서비스영역에서 재해석하고, 동시에 관계마케팅과 재이용의사 간의 관계에서 서비스품질의 매개역할을 규명하는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 사회서비스 바우처사업의 일환인 지역사회서비스투자사업의 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN v19.0, AMOS v18.0을 활용하여 기술통계, 상관관계 분석, 구조모델 분석을 실시하였다. 본 연구로부터 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역사회서비스의 관계마케팅이 강화될수록 재이용의사가 높아졌다. 둘째, 지역사회서비스 품질이 향상될수록 재이용의사가 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 지역사회서비스의 관계마케팅이 강화될수록 서비스품질에 대한 이용자들의 인식이 높아졌다. 넷째, 지역사회서비스 품질은 관계마케팅과 재이용의사 사이에서 완전매개로 작용하고 있었다. 이 연구는 사회복지실천에서 강조하는 관계의 중요성에 착안하여 지역사회서비스영역에서의 관계마케팅, 재이용의사, 서비스품질 간의 관계를 다각도로 분석함으로써, 관계마케팅이 사회서비스사업의 관계 취약성 개선은 물론, 재이용의사 및 서비스품질 제고에도 기여할 수 있음을 확인했다는 점에서 사회복지적 의의가 있다.
dc.description.abstractThis study aims to consider both the relationship marketing and service quality as the influence factors of reuse intention, reinterpret them in the field of community services, and further investigate the mediating role of service quality between the relationship marketing and reuse intention. To accomplish these research objectives, we collected data by executing the questionnaire with the service users of the community services as a part of social service voucher program. The collected data were analyzed by the descriptive statistics, correlation analysis, and structural model analysis, using SPSSWIN v19.0 and AMOS v18.0. The results drawn from this research are as follows. First, the more the relationship marketing was enhanced in the community services, the higher the reuse intention was. Second, the higher the service quality of community services, the higher the reuse intention. Third, the more the relationship marketing was enhanced in the community services, the higher the recognition by the users’ service quality was. Fourth, the service quality in the community services played a full mediating role between the relationship marketing and reuse intention. The study has the significance of social welfare in terms that the relationship marketing can be a mechanism to improve the relational vulnerability in the social service voucher programs as well as to investigate these relationships from various angles, by analyzing the relationship between the relationship marketing, reuse intention, and service quality in the field of community services.
dc.description.tableOfContentsⅠ. 서론 Ⅱ. 이론적 논의 Ⅲ. 연구방법 Ⅳ. 분석결과 Ⅴ. 논의 및 결론 참고문헌
dc.format.extent34
dc.languagekor
dc.publisher한국보건사회연구원
dc.publisherKorea Institute for Health and Social Affairs
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Korea
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/
dc.title관계마케팅이 지역사회서비스의 재이용의사에 미치는 영향과 서비스품질의 매개효과 분석
dc.title.alternativeA Study on the Effect of Relationship Marketing on the Reuse Intention of Community Services and Analysis of Mediating Effect of Service Quality
dc.typeArticle
dc.type.localArticle(Series)
dc.subject.keyword관계마케팅
dc.subject.keyword관계
dc.subject.keyword서비스품질
dc.subject.keyword재이용의사
dc.subject.keyword지역사회서비스
dc.subject.keywordRelationship Marketing
dc.subject.keywordRelationship
dc.subject.keywordService Quality
dc.subject.keywordReuse Intention
dc.subject.keywordCommunity Services
dc.contributor.affiliatedAuthor이현주
dc.citation.title보건사회연구
dc.citation.titleHealth and Social Welfare Review
dc.citation.volume36
dc.citation.number2
dc.citation.startPage311
dc.citation.endPage344
dc.identifier.bibliographicCitation보건사회연구 제36권 제2호, pp.311-344
dc.identifier.bibliographicCitationHealth and Social Welfare Review Vol.36 No.2, pp.311-344
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