『8만 시간 디자인』공모전 기록물 분석을 통해 본 백세시대 노인의 노후에 대한 기대와 계획에 관한 연구

제목
『8만 시간 디자인』공모전 기록물 분석을 통해 본 백세시대 노인의 노후에 대한 기대와 계획에 관한 연구
A Study on the Expectations and Preparation for Later Life among Older Adults in the 21st Century: Analysis of Personal Documents from 『80,000 Hours Design』 Competition
저자

김유진

키워드
노후에 대한 기대; 노후계획; 8만 시간; 기록물 분석; 중심주제분석; Expectation and Preparation for Later Life; 80; 000 Hours Design; Personal Document Analysis; Thematic Analysis
발행연도
2014-12-30
발행기관
한국보건사회연구원
Series
보건사회연구 제34권 제4호, pp.217-240
Journal Title
보건사회연구
초록
인구 고령화 비율이 높아지고 평균 수명이 증가함에 따라 노년기에 대한 사회적 관심이 높아지고 있다. 또한 노후에 무엇을 하면서 어떻게 살 것인가가 중요한 화두가 되고 있다. 본 연구의 목적은 『8만 시간 디자인 공모전』에 제출된 기록물 분석을 통해 21세기 노인이 갖고 있는 노후에 대한 기대와 계획을 살펴보는 것이다. 2011년 첫 공모전에 참여한 인원 중에서 60세 이상 응모자 59명분의 에세이 자료를 중심주제분석(thematic analysis)방법으로 분석하였다. 중심주제로 도출된 세 가지 결과는 다음과 같다: ① 인생 2막은 자기 자신으로 사는 시간으로서 주도적 노력이 필수임, ② 개인적 의미와 사회적 가치가 있는 현재진행형 노년의 삶을 살고 싶음, ③ 8만 시간을 마음껏 디자인할 수 있는 사회적 여건 부족. 연구 결과를 기반으로 백세 시대 노후계획을 위해 필요한 사회적 여건 조성에 대해 세 가지 차원에서 살펴보았다.

With the increasing proportion of the aging population and an increase in life expectancy, there is increasing interest in the later life. As a result, what to do and how to live in one"s later years have become an important topic. The purpose of this study was to explore the expectation and preparation for later life among older adults" by analyzing personal documents from 80,000 hours design competition. Using thematic analysis, essays written by 59 older adults who were 60 years old and over were analyzed. Three main themes were emerged as follows: ① the second chapter of life should be a time for being oneself and requires one"s proactive efforts, ② it should be ongoing, meaningful to oneself, and valuable to the society, ③ preparing for later life is not easy due to the lack of social conditions. Based on the findings, practical implications for preparation for later life in 21st century are discussed in three ways.
목차
Ⅰ. 서론
II. 이론적 배경
III. 연구 방법론
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌
ISSN
1226-072X
Files in This Item:

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

License

Browse