아시아 국가의 사회정책 비교연구: 건강보장

제목
아시아 국가의 사회정책 비교연구: 건강보장
Health Care Policies toward Universal Coverage in the Selected Asian Countries
저자

홍석표; 한창근; 박형존

키워드
아시아국가의 건강보장정책; 보편적 의료보장
발행연도
2013
발행기관
한국보건사회연구원
초록
아시아국가 중에서 태국은 경제수준에 비해 보편적 의료보장을 성공적으로 실행한 국가로 평가받고 있다. 태국은 2002년에 보편적 의료보장(Universal Coverage; UC)제도를 도입하였다. UC이전에는 태국 인구의 대다수, 특히 빈곤층과 비공식 부문의 저소득층은 어떤 형태의 의료보험의 혜택을 받지 못했다.
UC는 다양한 대상 집단들을 위해 설계된 다른 기존의 의료서비스 제도들과 함께 보장 범위를 효과적으로 거의 대부분의 태국 국민들에게 확대시켰다. 이러한 태국의 성공담에서 보편적 의료보장을 추구하는 아시아지역 저개발국가에게 주는 시사점을 찾을 수 있다.
이러한 긍정적인 태국의 경험담에서 주는 시사점과 더불어 태국 보편적 의료보장제도의 문제점과 향후 발전방향을 살펴보면 보편적 의료보장을 추구하는 아시아지역 후발주자에게 주는 다른 시사점도 얻을 수 있다.

Universal health coverage (UHC) is about improving access to health services and reducing poverty from catastrophic healthcare expenditure. UHC reforms can improve health and financial protection of citizens, especially poor and vulnerable populations. Among Asian countries, Thailand is regarded as one of most successful country in implementing UHC compared to her economic status. We can draw several important implications from Thailand's case for those developing Asian countries in pursuing the establishment of UHC.
Most people would consider setting up a universal coverage health care as a serious financial challenge for a country with per capita income in the range of lower-middle income like Thailand at the time of the UHC establishment in 2002. Critics often doubt the sustainability of the program, and predicted it to last only few years. They are now proven wrong. The scheme’s cost has not been running out of control. Indeed during the first years, the Thai governments did not have to pour in additional budget, they imply reallocated the health budget. Although the latter years have seen significant increase in per capita cost of the program, the increases are mostly matched by improved service coverage and quality.
The UHC reform of Thailand has been generally major success. It increased welfare of Thai population. Studies also found that it helped reducing poverty incidence if poverty lines were adjusted down by health expenditure that poor families used to pay before the UHC. But the UHC success does not stop there. The scheme is also successful in increasing overall efficiency in public health service provision. This was evident by the only marginal increase in total health expenditure in the year 2002-2005 in spite of the coverage expansion.
In spite of its general successes, the Thai health insurance system has its own shortcomings and issues to be addressed. The Thai system suffers from management fragmentation, financial sustainability, accountability, and sporadic inefficiency. Being aware of these problems of the Thai UHC can be a last-mover advantage for those countries in pursuing their own UHC.
목차
Abstract 1
요 약 3
제1장 서론 17
제2장 인도네시아의 건강보장 체계 23
제1절 건강보장 체계의 구조 23
제2절 개별 부문 분석 37
제3장 필리핀의 건강보장 체계 61
제1절 개요 61
제2절 필리핀의 보건 전달체계 62
제3절 의료체계 수행에 대한 평가 69
제4절 필리핀 의료개혁의 역사 74
제5절 보편적 의료보장을 위한 아키노 의료 아젠다 77
제4장 태국의 건강보장 체계 85
제1절 태국 공공 건강보험의 역사 85
제2절 보편적 의료보장제도 수립의 제도적 측면 92
제5장 베트남의 건강보장 체계 99
제1절 정책 개요 99
제2절 이행 결과 104
제3절 일부 취약점 110
제4절 보편적 의료보험 지향 114
제6장 싱가포르의 건강보장 체계 123
제1절 의료서비스 제도의 구조 123
제2절 각 부문에 대한 분석 142
제3절 의료서비스 정책의 분석 165
제7장 말레이시아의 건강보장 체계 173
제1절 공공 의료 173
제2절 민간 의료 182
제3절 의료 서비스 재정지원 185
제4절 말레이시아 의료제도의 관리 192
제5절 의료정책 분석 195
제6절 제안 199
제8장 미얀마의 건강보장 체계 207
제1절 보건의료제도 체계 207
제2절 개별 부문 분석 227
제3절 보건의료정책 분석 238
제4절 보건의료제도의 개혁 240
제9장 캄보디아의 건강보장 체계 247
제1절 개요 247
제2절 캄보디아 보건의료 제도 249
제3절 향후 발전 방향 262
제10장 아시아 국가의 건강보장정책 발전 방향 267
참고문헌 275
보고서 번호
연구보고서 2013-33
ISBN
978-89-6827-092-5
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